BETWEEN PUNISHMENT AND RESISTANCE
literacy practices of black youth deprived of freedom
Keywords:
Socioeducation, deprivation of liberty, racism, youth, writi, writingAbstract
The debate about socio-education, in this article, establishes as a starting point the relationship between racism, youth, and deprivation of freedom in the life experiences and literacy of young black people deprived of liberty in Brazil. Based on these interpretative keys, we seek to understand the literacy practices of young black people deprived of liberty with the theoretical contribution of studies on ethnic-racial relations and new literacy studies. The central argument of the article is that the texts written by young people who are serving socio-educational measures in closed regime (internment) show tensions between the punitive discourse that permeates their experiences in the socio-educational system and, on the other hand, the use of writing as a strategy of resistance to the violence they suffer inside and outside the system.
Downloads
References
ALMEIDA, S (2019) Racismo Estrutural. Coleção Feminismos Plurais. São Paulo, Sueli Carneiro, Pólen.
ARROYO, M (2010) Currículo - Território em Disputa. Petrópolis, Editora Vozes.
BAKHTIN, M (2014) Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec.
CERQUEIRA, Daniel; BUENO, Samira (coord.). Atlas da violência 2023. Brasília: Ipea; FBSP,2023. DOI: https://dx.doi.org/10.38116/riatlasdaviolencia2023
COSTA, A P C, Martins, C H S, Silva, H C (2020) Necroeducação: reflexões sobre a morte do negro no sistema educacional brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 25, e250043. p.1-22.
COSTA, A P M (2015) Os direitos dos adolescentes em cumprimento de medidas socioeducativas e o sistema constitucional brasileiro. In: CRAIDY, C M; SZUCHMAN, K (Orgs.) Socioeducação: Fundamentos e Práticas. POrto Alegre: Editora da UFRGS. p.12-27
FANON, Frantz (1983) . Pele negra, máscaras brancas. Rio de Janeiro: Ed. Fator.
FREIRE, P (1987) A importância do ato de ler em três artigos que se complementam. São Paulo: Editora Cortez.
FREIRE, P (1996) Pedagogia da Autonomia. São Paulo, Paz e Terra.
GOFFMAN, I (1974) Manicômios, Prisões e Conventos. São Paulo, Ed. Perspectiva.
GOMES, N L; LABORNE, A A P (2018) Pedagogia da Crueldade: Racismo e extermínio da juventude negra. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.34, e197406, p.1-26
HOOKS, bell (2013). Ensinando a transgredir: a Educação como prática de liberdade. São Paulo. 2013. Editora Martins Fontes.
KILOMBA, Grada (2015). Tradução livre do texto While I write de Grada Kilomba, feito por Anne Caroline Quiangala. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=UKUaOwfmA9w
KLEIMAN, A (2008) Os Estudos sobre Letramento e a Formação do Professor de Língua Materna. Linguagem em (Dis)curso – LemD, v. 8, n. 3, p. 487-517, set./dez.
KRENAK, Ailton (2020). A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras.
MBEMBE, Achille (2016). Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. Tradução de Renata Santini. São Paulo.
MIGNOLO, Walter (2013). Decolonialidade como o caminho para a cooperação. IHU Online. Edição 431, nov. Disponível em: Acesso em: 4 de mar. 2023.
QUIJANO, A (2000). Colonialidad del Poder, Eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, E (Org.) Colonialidad del Saber y Eurocentrismo. Buenos Aires, Ed. Unesco-Clacso.
SEGATO, Rita (2021) Contrapedagogías de la Crueldad. 3ª edição. Buenos Aires, Prometeo Libros.
STREET, B (2010) Os Novos Estudos sobre o Letramento: Histórico e Perspectivas. In: MARINHO, M; CARVALHO, G T (Orgs.). Cultura Escrita e Letramento. Belo Horizonte, Ed.UFMG.
VIDAL, A. (2022) Traços de vidas juvenis: rastros em escritas de jovens na socioeducação. Tese - Doutorado em Educação. Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.