YOUNG READERS AT SCHOOL
factors related to high school students' reading habits
Keywords:
youth, high school, reading habits, school, cultural capitalAbstract
The article brings the results of a quantitative research on young high school students in the state of Ceará, based on the habits of reading books and non-didactic texts. 1,313 questionnaires were applied between the second semester of 2017 and the first semester of 2018 in 35 public or private schools, distributed in 9 municipalities. The expressive existence of readers within schools was perceived and a profile of what we call “reading culture” was built: attending libraries and associating other types of reading (such as comic books and manga). We tried to understand which factors are associated with the reading habit of young people through association measures and multivariate logistic regression, with results that show that the reading habit is related to practices and interests in the world of culture and politics in general, and not necessarily to a result of socioeconomic conditions. Thus, indicators such as family income, mother's level of education and race have less impact on the construction of reading habits than others such as interest in politics, appreciation for foreign music, type of religious affiliation, or being female, even if structural aspects have their effect.
Downloads
References
ABEP. (2016). Critério Brasil 2015 e atualização da distribuição de classes para 2016. São Paulo: ABEP.
Adorno, Theodor. (2022). Indústria Cultural e Sociedade (2 ed.). Paz & Terra.
Agresti, Alan, & Finlay, Barbara. (2012). Métodos estatísticos para as ciências sociais (4 ed.). Penso.
Archer, Margaret Scotford. (1983). Process without system. European Journal of Sociology, 24(1), 196-221.
Beck, Ulrich. (2008). “Momento cosmopolita” da sociedade de risco. ComCiência(104).
Beck, Ulrich. (2010). Kiss the frog: the cosmopolitan turn in Sociology. Global Dialogue: Magazine of the International Sociological Association, 1(2).
Benjamin, Walter. (1983). A obra de arte na época de suas técnicas de reprodução (2 ed.). Abril Cultural.
Bourdieu, Pierre, & Passeron, Jean-Claude. (2012). A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino (5 ed.). Vozes.
Bourdieu, Pierre, & Passeron, Jean-Claude. (2018). Os herdeiros: os estudantes e a cultura (2 ed.). UFSC.
Brunkhorst, Hauke. (2011). Alguns problemas conceituais e estruturais do cosmopolitismo global. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 26(76), 7-38.
CEARÁ. (2018). Educação profissional: conheça o trabalho, a estrutura e os resultados das Escolas Estaduais de Educação Profissional do Ceará. Fortaleza: SEDUC. Retrieved from https://educacaoprofissional.seduc.ce.gov.br/?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=103%2C
Certeau, Michel de. (1996). A invenção do cotidiano: as artes de fazer (Vol. 1). Vozes.
Clarke, John, Hall, Stuart, Jefferson, Tony, Powell, Rachel, & Roberts, Brian. (2014). Estilo. In S. Hall & T. Jefferson (Eds.), Rituales de resistencia. Subculturas juveniles en la Gran Bretaña de Posguerra (pp. 77-90). Traficantes de Sueños.
Eco, Umberto. (2014). Apocalípticos e integrados (5 ed.). Debolsillo.
Elias, Norbert, & Dunning, Eric. (2014). Deporte y ócio en el proceso de la civilización (3 ed.). FCE.
INEP. (2019). Censo Escolar 2017: divulgação de resultados. Brasília: INEP.
IPECE. (2007). Ceará em Mapas: Demografia. Fortaleza: IPECE. Retrieved from http://www2.ipece.ce.gov.br/atlas/capitulo2/22.htm#:~:text=e%2048%2C74%25%20o%20percentual,(4.120.088%20hab.)&text=A%20raz%C3%A3o%20de%20sexo%2C%20que,100%20mulheres%20na%20popula%C3%A7%C3%A3o%20cearense
Lahire, Bernard. (1997). Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. Ática.
Lahire, Bernard. (2002). Homem plural: os determinantes da ação. Vozes.
Lahire, Bernard. (2004). Retratos sociológicos: disposições e variações individuais. Artmed.
Lahire, Bernard. (2006). A cultura dos indivíduos. Artmed.
Lahire, Bernard. (2017a). Leituras populares: modos de apropriação de texto. In R. VISSER & L. JUNQUEIRA (Eds.), Dossiê Bernard Lahire (pp. 31-76). Editora UFMG.
Lahire, Bernard. (2017b). Patrimônios de disposições: para uma sociologia em escala individual. In R. VISSER & L. JUNQUEIRA (Eds.), Dossiê Bernard Lahire (pp. 31-76). Editora UFMG.
Leiva, João, & Meireles, Ricardo. (2018). Cultura nas Capitais: como 33 milhões de brasileiros consumem diversão e arte. 12street, JLeiva Cultura e Esporte.
Nogueira, Maria Alice. (2021). O capital cultural e a produção das desigualdades escolares contemporâneas. Cadernos de Pesquisa, 51, 1-13, Article e07468. https://doi.org/10.1590/198053147468
Silva, Gisela. (2012). O best-seller na revalorização de sentidos: “Harry Potter” e o tema da criança imaginal. Cadernos CEDES, 32(86), 31-44.