Portuguese
Abstract
This article focuses in Carlos Drummond de Andrade’s poetry, specifically in the way how this poetic creates a net of connections between the hands, the hearth and the world. This study analyses the way how the concept of excess is manifested along the different stages of his poetic creation in relation with the self and the world.
In the end of this article it is studied the idea of “Canto esponjoso” and the reflexivity about poetry and perception.
Downloads
References
AMARAL, Ana Luísa. Arder a palavra e outros incêndios. Lisboa: Relógio D’Água, 2017.
ANDRADE, Eugénio de. Poesia. Porto: Fundação Eugénio de Andrade, 2000.
ANDRADE, Carlos Drummond de. Reunião: 10 livros de poesia, introdução de António Houaiss. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora, 1978.
ANDRADE, Carlos Drummond. Poesia Completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2004.
BATAILLE, Georges. El Erotismo. México: Tusquets. 2008.
CAMPOS, Álvaro de. Obra completa. Lisboa: Tinta da China, 2014.
CALVINO, Italo. Six memos for the next millenium: The Charles Eliot Norton Lectures 1985-1986. Vintage Books: New York, 1993.
CANETTI, Elias. The conscience of words. New York: The Seabury Press, 1979.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dictionary of Symbols. London; New York: Penguim Books, 1996.
LIMA, Luiz Costa. Lira e antilira: Mário, Drummond, Cabral. Rio de Janeiro: Topbooks, 1995.
NAVA, Luís Miguel. Ensaios reunidos. Lisboa: Assírio & Alvim, 2004.
SILVESTRI, Leonor. El don de creer. Buenos Aires: Germinal, 2009.
VILLAÇA, Alcides. Passos de Drummond. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
VASCONCELOS, Ricardo. Campo de relâmpagos: leituras do excesso na poesia de Luís Miguel Nava. Lisboa: Assírio & Alvim, 2009.
WIZNIK, José Miguel. Maquinação do mundo: Drummond e a mineração. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.