YOUTH ENTREPRENEURS OF THEMSELVES IN THE NEW HIGH SCHOOL CURRICULUM

dialogues based on Foucaultian theories and Sociology studies

Authors

Keywords:

Youths, Entrepreneurshio of the self, New High School, Curriculum

Abstract

The New High School (NEM) was created from the conversion of Provisional Measure n 746/2016 into Law n.º 13.415/2017. This change in educational legislation involved numerous disputes around market interests, the right to education, conceptions about the youth category, and debates about what kind of young individual the curriculum for the final stage of basic education aims to produce. Theoretically based on reflections from the Sociology of Youth, post-critical curriculum studies, and Foucauldian theories, this article develops the argument that the NEM curriculum produces youth who are entrepreneurs of themselves. The documents "Statement of Reasons n.º 00084/2016" and "Guide for the Implementation of the New High School" were analyzed, along with a bibliographic review. This methodological choice provided information that allows us to argue that self-entrepreneurship produces young people who self-responsibilize for their performances, understanding that their educational and labor market performances are merely the products of the investments that they and their families have made in themselves over the years. Therefore, we advocate for the total repeal of Law n.º 13.415/2017 and the creation of educational policies that strengthen public, free, and quality education.

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Author Biographies

Bruna de Oliveira Gonçalves, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doutoranda em Educação: conhecimento e inclusão social, na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG), na linha "Currículos, Culturas e Diferença". Mestra em Educação Tecnológica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (CBH/ UEMG). Servidora pública federal lotada no Centro de Apoio à Educação a Distância (CAED) na Universidade Federal de Minas Gerais (CAED/UFMG), no cargo de Pedagoga. Assessora pedagogicamente a elaboração de materiais, bem como a oferta de cursos, disciplinas e projetos na modalidade Educação a Distância (EaD), no âmbito da UFMG. Tem interesse nos seguintes temas: Currículo/ Juventudes/ Educação Profissional e Tecnológica/ Gênero(s) e Sexualidade(s).

Shirlei Rezende Sales, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Pós doutora pela University of Illinois at Urbana-Champaign, USA. Professora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFMG. Coordenadora da Linha de Pesquisa Currículos, culturas e diferença. Professora Associada do Departamento de Administração Escolar FaE/UFMG. Doutora em educação pela UFMG. Coordenadora do EM Debate - Grupo de Pesquisas e Estudos sobre o Ensino Médio. Membro dos seguintes grupos de pesquisa: Observatório da Juventude da UFMG; Ensino Médio em Pesquisa (EMPesquisa); Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas e Digitais e do GECC (Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículos e Culturas da FaE/UFMG). Integra o Conselho Editorial Externo da Alteridad Revista de Educación. Já integrou o Conselho Editorial do Periódico Educação em Revista e o Conselho Consultivo da Revista Docência no Ensino Superior. Recentemente foi vice-coordenadora do curso de Pedagogia da UFMG. Tem experiência no campo educacional, com ênfase nas seguintes temáticas: Currículo, Ensino Médio, juventude, gênero, sexualidade, cibercultura, redes sociais digitais, política educacional.

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Published

2025-05-11

How to Cite

de Oliveira Gonçalves, B., & Sales, S. R. (2025). YOUTH ENTREPRENEURS OF THEMSELVES IN THE NEW HIGH SCHOOL CURRICULUM: dialogues based on Foucaultian theories and Sociology studies. Global South Young - Journal of Sociology of Youth, 1(1), 1–25. Retrieved from https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/jovens/article/view/4779