CAPOEIRIZANDO A ESCOLA:
UM JOGO ANCESTRAL PARA A INCLUSÃO AMPLA.
Keywords:
Capoeira, Cultura Afro-brasileira, Educação InclusivaAbstract
Introduction: This study investigates capoeira as an educational practice, analyzing its historical and cultural foundations, pedagogical possibilities, and challenges for its implementation in schools. Objectives: To analyze the potential of capoeira as a pedagogical strategy for broad inclusion in the school environment; To investigate the perceptions of teachers and students; To identify challenges and propose strategies for its implementation. Methodology: A qualitative bibliographic review method was used, according to Gil (2019), complemented by content analysis as per Bardin (2016). Articles, books, theses, and dissertations available in databases such as Scielo, Google Scholar, and CAPES Periodicals, published between 2015 and 2024, were selected, following the criteria of Creswell and Poth (2018). Results: The capoeira circle, as a symbolic and collective space, proves to be inclusive by integrating individuals from different realities, such as neurodivergent individuals, people with disabilities, the elderly, quilombolas, indigenous people, and groups that suffer from bullying. The practice values the uniqueness of each participant, stimulates coexistence, and strengthens cultural identities, promoting a welcoming and collaborative environment. Discussion: Capoeira contributes to the integral development of students, encompassing physical, cognitive, and socio-emotional aspects, and facilitates compliance with legal milestones such as Law 10.639/2003. However, challenges such as the lack of teacher training, inadequate infrastructure, and cultural prejudices limit its adoption in schools. Initiatives involving partnerships with capoeira masters and inclusive public policies have proven effective in overcoming these barriers. Conclusion: Capoeira is an essential practice for strengthening inclusive, critical, and plural education, promoting values such as respect, diversity, and citizenship, while preserving a cultural heritage of immense value to Brazilian society.
Downloads
References
ALMEIDA, J. Capoeira e educação: perspectivas pedagógicas. Revista Educação Contemporânea, v. 12, n. 3, p. 56-74, 2017.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
COSTA, A.; SILVA, R. Formação docente para a capoeira: desafios e possibilidades. Revista Educação & Cultura, v. 15, n. 1, p. 112-130, 2019.
CRESWELL, J. W.; POTH, C. N. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. 4. ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2018.
FERREIRA, L.; OLIVEIRA, R.; PEREIRA, T. Capoeira na escola: análise das condições estruturais. Revista Movimento, v. 26, n. 2, p. 78-95, 2021.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
MENEZES, J.; SILVA, R. A capoeira e os desafios da inclusão: uma análise educacional. Revista Brasileira de Inclusão, v. 10, n. 1, p. 34-49, 2021.
MORAES, M. A. A capoeira como prática educacional inclusiva: perspectivas e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 20, n. 3, p. 371-390, 2015.
NASCIMENTO, C. O legado cultural da capoeira no Brasil. Revista Brasileira de História, v. 34, n. 4, p. 22-38, 2018.
OLIVEIRA, A. P.; MENEZES, L. F. Educação, capoeira e inclusão: possibilidades e desafios. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 43, n. 1, p. 80-95, 2021.
OLIVEIRA, A.; SANTOS, L. A musicalidade na capoeira como prática educativa. Revista Educação e Arte, v. 20, n. 2, p. 102-120, 2019.
OLIVEIRA, J.; SILVA, M.; MENEZES, G. Projetos pedagógicos em capoeira: parcerias e resultados. Revista Educação e Sociedade, v. 45, n. 3, p. 87-104, 2023.
PEREIRA, L. S.; OLIVEIRA, R. C.; CARVALHO, F. R. Capoeira e inclusão: experiências de ensino em escolas públicas brasileiras. Revista Movimento, v. 25, n. 1, p. 89-102, 2019.
PEREIRA, L.; CARVALHO, F. A integração da capoeira ao ambiente escolar. Revista Educação Física e Sociedade, v. 25, n. 2, p. 45-65, 2020.
SANTOS, C. A.; SILVA, E. M. Inclusão e cultura na educação: reflexões sobre práticas pedagógicas. Revista Brasileira de Educação, v. 25, n. 2, p. 105-125, 2020.
SANTOS, C.; MENEZES, A. Capoeira e diversidade no contexto escolar. Revista Psicopedagogia Escolar, v. 17, n. 3, p. 45-70, 2020.
SANTOS, C.; SILVA, E. M. A importância da capoeira no desenvolvimento integral dos alunos. Revista Educação e Cultura, v. 15, n. 2, p. 45-60, 2018.
SANTOS, R.; LIMA, V. Lei 10.639/2003 e a valorização da capoeira nas escolas. Revista Brasileira de Educação, v. 25, n. 2, p. 65-83, 2020.
SILVA, J. A.; PONTES, G. C.; BARROS, T. S. Capoeira na escola: uma proposta de educação inclusiva. Revista Educação em Perspectiva, v. 10, n. 1, p. 15-30, 2020.
SILVA, P.; COSTA, F. Políticas públicas e inclusão da capoeira na educação básica. Revista Educação em Perspectiva, v. 14, n. 1, p. 45-60, 2022.
SILVA, R.; MENEZES, J. Identidade cultural e autoestima na prática da capoeira. Revista Educação e Cultura Afro-brasileira, v. 9, n. 1, p. 23-40, 2021.
VIEIRA, M.; SOUZA, T. Capoeira e convivência escolar: uma análise socioemocional. Revista Psicopedagogia, v. 18, n. 2, p. 59-77, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Acadêmica GUETO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.