Educação Inclusiva e Pessoa Cega

Authors

  • Jean Adriano Barros Silva

Keywords:

Education, Blind, Society

Abstract

This article articulates with the theme that involves research on blind people and education, focusing in particular sigmas, citizenship and particular characteristics of the blind. This theme has as a general proposition we analyze the historical process goal, considering all the nuances in society and their connections with how to treat these individuals. In this sense, seek dialoguue with authors presenting reflextions and broadening knowledge about the subject of the proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMIRALIAN, M. L. T. M. Compreendendo o cego: uma visão psicanalítica por meio de desenhos-estórias. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.

ANTUNES, Celso. Jogos para a estimulação das múltiplas inteligências. 9ª edição. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 1998.

ARAUJO, E. Estudo histórico sobre a Polícia da Capital Federal, 1808 - 1831. Tip. Leuzinger, 1898.

BOULCH, L. O Desenvolvimento Psicomotor: do nascimento até 6 anos. 7ª ed. Porto Alegra: Artes Médicas, 1992.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo, SP, Editora Brasiliense, 1981.

CAIADO, K. R. M. Aluno deficiente visual na escola - lembranças e depoimentos. Autores Associados, 2003.

DANGEVILLE, R. Crítica da Educação e do Ensino. Lisboa: Moraes, 1978.

DIONNE, J.; LAVILLE, C. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre, RS: ARTMED, 1999.

DUARTE JUNIOR, J. F. Fundamentos estéticos da educação. 2ª edição, Campinas, SP, Editora Papirus, 1988.

ENGUITA, M. F. A Fase Oculta da Escola - Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1989.

FERRETI, C. J. J. R. S. J.; OLIVEIRA, M. R. N. S. Trabaho, formação e currículo: Para onde vai a Escola? = São Paulo: Xamã, 1999.

GOLKMAN, R. Mobility training for junior and senior high school students. Boston: Little, Brown, 1989.

GOFFMAN, E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4ª ed. Rio de Janeiro, Zahar, 1982.

LIMA, F. J.; LIMA, R. A. F.; SILVA, J. A. (2000). A preeminência da visão: crença, filosofia, ciência e o cego. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 2 (52), 51-61.

MENESCAL, A. A. A criança portadora de deficiência visual usando seu corpo e descobrindo o mundo IN BRASIL. Lazer e atividade física e desportiva para portadores de deficiência visual. Brasil: SESI-DN. Ministério dos Esportes e turismo, 1002. 497 pág.

OLIVEIRA, J. V. G. Do essencial invisível: arte e beleza entre os cegos. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2002.

REGO, T. C. Vygotsky, uma perspectiva histórico-cultural da educação. 10ª ed. Petrópolos: Vozes, 2000.

SAWAIA, B. As artimanhas da exclusão. Ed. Vozes, 1999.

SASSAKI, R. K. Inclusão. Construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1991.

SOLER, R. Educação Física Inclusiva na Escola. Sprint, 2005.

TRINCA, W. (1997). Prefácio. Em: Amiralian, M. L. T. M. Compreendendo o cego: uma visão psicanalítica da cegueira por meio de desenhos-estória. São Paulo: Casa do Psicólogo.

VIGOTSKI, L. S. - Psicologia Pedagógica - Trad. Claudia Schiling - Porto Alegre, Artmed, 2003.

________. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

Published

2024-11-13

How to Cite

Silva, J. A. B. (2024). Educação Inclusiva e Pessoa Cega. Revista Acadêmica GUETO, 1(02). Retrieved from https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/gueto/article/view/5033

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.