Education, adaptation and emancipation: between Dewey and Adorno
DOI:
https://doi.org/10.31977/grirfi.v8i2.567Keywords:
Emancipation; Democracy; Alienation; Education; Freedom.Abstract
This paper seeks to combine the readings of Adorno and Dewey on the role of education against the phenomenon of social alienation, focusing primarily on experience in the process of emancipation. At the end, we seek to identify the ideals of collectivity and commitment as false premises of educational processes.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Educação e Emancipação. Trad.: Wolfgang Leo Maar. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
ADORNO, Theodor W. Introdução à Controvérsia sobre o Positivismo na Sociologia Alemã. In: Adorno. São Paulo: Nova Cultural, 1996. (Os Pensadores)
ADORNO, Theodor W; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Trad.: Guido Antônio de Almeida. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1986.
DEWEY, John. Democracia e Educação. Trad.: Godofredo Rangel; Anísio Teixeira. 4. ed. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1979a.
DEWEY, John. Experiência e Educação. Trad.: Anísio Teixeira. 3. ed. São Paulo: Editora Nacional, 1979b.
DEWEY, John. Teoria da Vida Moral. Trad.: Murilo Otávio Rodrigues Paes Leme; Anísio S. Teixeira; Leônidas Contijo de Carvalho. In: Dewey. São Paulo: Nova Cultural. 1980. (Os Pensadores)
DURANT, Will. História da Filosofia. Trad.: Luiz Carlos do Nascimento Silva. São Paulo: Nova Cultural, 2000.
SCHMITZ, Egídio F.. O Pragmatismo de Dewey na Educação: esboço de uma filosofia da educação. Rio de Janeiro: Livros técnicos e científicos editora S.A., 1980.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors who publish in Griot: Revista de Filosofia maintain the copyright and grant the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing sharing and adaptation, even for commercial purposes, with due recognition of authorship and initial publication in this journal. Read more...