Education, adaptation and emancipation: between Dewey and Adorno

Authors

  • Karina de Matos Nunes Colla Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
  • Lauro de Matos Nunes Filho Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v8i2.567

Keywords:

Emancipation; Democracy; Alienation; Education; Freedom.

Abstract

This paper seeks to combine the readings of Adorno and Dewey on the role of education against the phenomenon of social alienation, focusing primarily on experience in the process of emancipation. At the end, we seek to identify the ideals of collectivity and commitment as false premises of educational processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karina de Matos Nunes Colla, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Especialista em Docência no Ensino Superior pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Paraná – Brasil.

Lauro de Matos Nunes Filho, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Mestrando em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Santa Catarina - Brasil.

References

ADORNO, Theodor W. Educação e Emancipação. Trad.: Wolfgang Leo Maar. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, Theodor W. Introdução à Controvérsia sobre o Positivismo na Sociologia Alemã. In: Adorno. São Paulo: Nova Cultural, 1996. (Os Pensadores)

ADORNO, Theodor W; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Trad.: Guido Antônio de Almeida. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1986.

DEWEY, John. Democracia e Educação. Trad.: Godofredo Rangel; Anísio Teixeira. 4. ed. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1979a.

DEWEY, John. Experiência e Educação. Trad.: Anísio Teixeira. 3. ed. São Paulo: Editora Nacional, 1979b.

DEWEY, John. Teoria da Vida Moral. Trad.: Murilo Otávio Rodrigues Paes Leme; Anísio S. Teixeira; Leônidas Contijo de Carvalho. In: Dewey. São Paulo: Nova Cultural. 1980. (Os Pensadores)

DURANT, Will. História da Filosofia. Trad.: Luiz Carlos do Nascimento Silva. São Paulo: Nova Cultural, 2000.

SCHMITZ, Egídio F.. O Pragmatismo de Dewey na Educação: esboço de uma filosofia da educação. Rio de Janeiro: Livros técnicos e científicos editora S.A., 1980.

Published

2013-12-15

How to Cite

COLLA, Karina de Matos Nunes; FILHO, Lauro de Matos Nunes. Education, adaptation and emancipation: between Dewey and Adorno. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 93–107, 2013. DOI: 10.31977/grirfi.v8i2.567. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/567. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles