Art and aesthetics: the contemporary discussion from George Dickie

Authors

  • Guilherme Ronan de Souza E. Ferreira Universidade do Estado do Rio do Janeiro (UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v3i1.489

Keywords:

Aesthetics; Art definition; Contemporary art.

Abstract

In the article The myth of the aesthetic attitude, among other works, the philosopher George Dickie opposes the thesis that circumscribe the appreciation of works of art to certain psychological states centered on the notion of disinterest practical and will provide the only space where they would have meaning as such. Our purpose here at first, will clarify one aspect of this critical point, namely, the review and objection to the concept of "aesthetic attitude" taken by Jerome Stolnitz. Secondly, to ask if, in general, the objection to that concept can be extended to the aesthetic value (not just tied to a certain "attitude"), considered irrelevant to the institutional theory of art, the center's philosophy Dickie. Thus, we will resume discussion on the demarcation between aesthetics and philosophy of art, but will do so from the perspective of Dickie and, far from exhausting it, just will indicate possible ways for the relationship between these two instances.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guilherme Ronan de Souza E. Ferreira, Universidade do Estado do Rio do Janeiro (UERJ)

Mestrando em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) – Brasil, onde desenvolve pesquisa na área de Estética e Filosofia da Arte, com financiamento da Fundação de Amparo à Pesquisa no Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ) – Brasil.

References

DANTO, A. Marcel Duchamp e o fim do gosto: uma defesa da arte contemporânea. Ars, nº 12, São Paulo, p. 15-28, 2008.

DANTO, A. O filósofo como Andy Warhol. Ars, nº 4, São Paulo, p. 98-115, 2004.

DANTO, A. O mundo da arte. In: O que é arte? A perspectiva analítica. Trad. Carmo D'Orey. Lisboa: Dinalivro, 2007. p. 79-99.

DICKIE, G. Definindo arte: intensão e extensão. In: Estética: fundamentos e questões de Filosofia da Arte. KIVY, P. (Org.). São Paulo: Paulus, 2008. p. 63-83.

KIVY, P. Introdução à Estética: uma abordagem analítica. Lisboa: Bizâncio, 2008.

KIVY, P. Le mythe de l’attitude esthétique (1964). In: LORIES, D. (Org.). Philosophie analytique et esthétique. Paris: Klincksieck, p. 115-134, 1988.

KIVY, P. O que é arte?. In: O que é arte? A perspectiva analítica. Trad. Carmo D'Orey. Lisboa: Dinalivro, 2007. p. 101-118.

KIVY, P. The institutional theory of art. In: CARROLL, N. (Org.). Theories of art today. Madison: University of Wisconsin Press, 2000.

GREENBERG, C. A pintura moderna. In: BARTOCK, G. (Org.). A nova arte. Perspectiva, São Paulo, 1986. P. 95-106.

HEGEL, G. W. F. Estética: a idéia e o ideal; Estética: o belo artístico ou o ideal. Trad. Orlando Vitorino. São Paulo: Nova Cultural, 1988.

KANT, I. Crítica da Faculdade do Juízo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

SOULAGES, F. Estética e método. Ars, São Paulo, nº 4, p. 19-41. 2004.

STOLNITZ, J. A atitude estética. In: O que é arte? A perspectiva analítica. Trad. Carmo D'Orey. Lisboa: Dinalivro, 2007. p. 45-60.

WOLLHEIM, R. A arte e seus objetos. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

Published

2011-06-14

How to Cite

FERREIRA, Guilherme Ronan de Souza E. Art and aesthetics: the contemporary discussion from George Dickie. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 22–35, 2011. DOI: 10.31977/grirfi.v3i1.489. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/489. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles