Hannah Arendt and the education of newcomers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v23i3.3410

Keywords:

Natality; Education; World.

Abstract

In this paper, we will seek to reflect on how Hannah Arendt conceives a certain type of education that is both conservative and revolutionary. This will be, as well as the indication that thinking on the educational issue of children and young people is related to a general crisis in modernity, a point of tension towards the hypothesis according to which it is possible to reflect on how to insert immigrants, refugees or stateless people in a place to which they went and which is strange to them. Therefore, the guiding principle of this argument will be the concept of natality, as we consider it to be from it that Arendt evokes the radicality that all human beings are bearers of, that is, the potential to start something new. Thus, the intentions are articulated between conserving a world that precedes those who are newcomers, both children and migrants, at the same time that they add somenthing of themselves to this world for those who are yet to come.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Pedro Andrade de Campos, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutorando(a) em Filosofia na Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia – GO, Brasil.

References

AGUIAR, Odílio. Condição Humana e Educação em Hannah Arendt. Educ. e Filos., Uberlândia, v. 22, n. 44, jul./dez. 2008, p. 23-42.

ARENDT, Hannah. Origens do Totalitarismo. Tradução Roberto Raposo. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

ARENDT, Hannah. A Crise na Educação. In: Entre o Passado e o Futuro. Tradução Mauro V. Barbosa. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 2013. p. 221-247.

ARENDT, Hannah. A Condição Humana. Tradução Roberto Raposo. Revisão técnica Adriano Correia. 11. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.

ARENDT, Hannah. Nós, refugiados. In: Escritos Judaicos. Tradução Laura Degaspare Monte Mascaro, Luciana Garcia de Oliveira, Thiago Dias da Silva. Barueri: Amarilys, 2016.

CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. Política e educação em Hannah Arendt: Distinções, relações e tensões. Educ. Soc., Campinas, v. 35, nº. 128, jul.-set., 2014. p. 813- 828.

CORREIA, Adriano. Natalidade e amor mundi: sobre a relação entre educação e política em Hannah Arendt. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3,set./dez. 2010. p. 811-822.

SILVA, Ricardo George de Araújo. A questão dos refugiados e ideia de pertencimento de mundo em Hannah Arendt. Philósophos, Goiânia, v. 23, n. 1, p. 365-401, jan./jun. 2018.

Published

2023-10-31

How to Cite

ANDRADE DE CAMPOS, João Pedro. Hannah Arendt and the education of newcomers. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 23, n. 3, p. 11–19, 2023. DOI: 10.31977/grirfi.v23i3.3410. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/3410. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles