The pedagogical works in connection to philosophy in the school
DOI:
https://doi.org/10.31977/grirfi.v21i3.2339Keywords:
School; Philosophy teaching; Teaching Work; Teaching and Learning in Philosophy.Abstract
The article discusses the presence of Philosophy as a curricular component in the School. Its objective is to formulate elements that give rise to the discussion on the possibility of organizing pedagogical work, mediators of teaching and learning. For this, a brief reflection is made about the school, the teaching work, notably in what concerns the teacher / student relationship.
Downloads
References
BADIOU, Alain. A situação da Filosofia no mundo contemporâneo. In. Para uma nova teoria do sujeito: conferências brasileiras. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.
CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo. Unesp, 1999.
COSTA, L. e RODRIGUES, L. Sala de Aula: o encontro nosso de cada dia. In: OSOWSKI, C. (Org.). Provocações da sala de aula. São Paulo: Loyola, 1999. Pp. 13-40
ENGUITA, Mariano. A Face oculta da escola: educação e trabalho no capitalismo. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. Porto Alegre. Artes Médicas, 1989.
FERREIRA JUNIOR, Wanderley J. Filosofia e Educação (Online), ISSN 1984-9605. Volume 3, Número 1, Abril de 2011- Setembro de 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia – saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
GRAMSCI, Antonio. Il Materialismo Storico. Torino. Ed. Reuniti, 1975.
KANT, E. Sobre a pedagogia. Tradução de Francisco C. Fontanella. Piracicaba: Unimep, 1999.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da Escola. Uma questão pública. Tradução de Cristina Antunes. 2ª Ed. Belo Horizonte. Autêntica Editora. 2014.
MATOS, Junot Cornélio. Professor Reflexivo? Apontamentos para o debate. In GERALDI/FIORENTINI/PEREIRA, Corinta/Dario/Elisabete. Cartografias do Trabalho Docente – professor(a)-pesquisador(a). – Campinas/SP: Mercado de Letras – Associação de Leitura do Brasil (ALB). 1998 (Coleção Leituras no Brasil), 1998. Pp. 277 a 306.
MATOS, Junot Cornélio. Escola: Espaço para a formação de formadores. In: OSOWSKI, C. (Org.). Provocações de sala de aula. São Paulo: Loyola, 1999.
POSTIC, M. A relação pedagógica. Tradução de João Nunes Torrão. Coimbra: Coimbra Editora, 1984.
RABUSKE, E. Antropologia Filosófica. Porto Alegre: Escola Superior de Teologia São Lourenço de Brindes, 1981.
SILVA, M. Cecília P. da A Paixão de Formar: da psicanálise à educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
SAVIANI, D. Educação: do Senso Comum à Consciência Filosófica. S. P.: Cortez. 1980.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Autores Associados, 1991.
SEVERINO, A. Joaquim. Filosofia da educação no Brasil: esboço de uma trajetória. In:GHIRALDELLI Jr. (Org.). O que é filosofia da educação? Rio de Janeiro: DP&A., pp. 267-328. 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Junot Matos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in Griot: Revista de Filosofia maintain the copyright and grant the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing sharing and adaptation, even for commercial purposes, with due recognition of authorship and initial publication in this journal. Read more...