The pedagogical works in connection to philosophy in the school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v21i3.2339

Keywords:

School; Philosophy teaching; Teaching Work; Teaching and Learning in Philosophy.

Abstract

The article discusses the presence of Philosophy as a curricular component in the School. Its objective is to formulate elements that give rise to the discussion on the possibility of organizing pedagogical work, mediators of teaching and learning. For this, a brief reflection is made about the school, the teaching work, notably in what concerns the teacher / student relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Junot Matos, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutor(a) em Educação pela Universidade de Campinas (UNICAMP), Campinas – SP, Brasil. Professor(a) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife – PE, Brasil.

References

BADIOU, Alain. A situação da Filosofia no mundo contemporâneo. In. Para uma nova teoria do sujeito: conferências brasileiras. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo. Unesp, 1999.

COSTA, L. e RODRIGUES, L. Sala de Aula: o encontro nosso de cada dia. In: OSOWSKI, C. (Org.). Provocações da sala de aula. São Paulo: Loyola, 1999. Pp. 13-40

ENGUITA, Mariano. A Face oculta da escola: educação e trabalho no capitalismo. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. Porto Alegre. Artes Médicas, 1989.

FERREIRA JUNIOR, Wanderley J. Filosofia e Educação (Online), ISSN 1984-9605. Volume 3, Número 1, Abril de 2011- Setembro de 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia – saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

GRAMSCI, Antonio. Il Materialismo Storico. Torino. Ed. Reuniti, 1975.

KANT, E. Sobre a pedagogia. Tradução de Francisco C. Fontanella. Piracicaba: Unimep, 1999.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da Escola. Uma questão pública. Tradução de Cristina Antunes. 2ª Ed. Belo Horizonte. Autêntica Editora. 2014.

MATOS, Junot Cornélio. Professor Reflexivo? Apontamentos para o debate. In GERALDI/FIORENTINI/PEREIRA, Corinta/Dario/Elisabete. Cartografias do Trabalho Docente – professor(a)-pesquisador(a). – Campinas/SP: Mercado de Letras – Associação de Leitura do Brasil (ALB). 1998 (Coleção Leituras no Brasil), 1998. Pp. 277 a 306.

MATOS, Junot Cornélio. Escola: Espaço para a formação de formadores. In: OSOWSKI, C. (Org.). Provocações de sala de aula. São Paulo: Loyola, 1999.

POSTIC, M. A relação pedagógica. Tradução de João Nunes Torrão. Coimbra: Coimbra Editora, 1984.

RABUSKE, E. Antropologia Filosófica. Porto Alegre: Escola Superior de Teologia São Lourenço de Brindes, 1981.

SILVA, M. Cecília P. da A Paixão de Formar: da psicanálise à educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

SAVIANI, D. Educação: do Senso Comum à Consciência Filosófica. S. P.: Cortez. 1980.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Autores Associados, 1991.

SEVERINO, A. Joaquim. Filosofia da educação no Brasil: esboço de uma trajetória. In:GHIRALDELLI Jr. (Org.). O que é filosofia da educação? Rio de Janeiro: DP&A., pp. 267-328. 1999.

Published

2021-10-28

How to Cite

MATOS, Junot. The pedagogical works in connection to philosophy in the school. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 189–196, 2021. DOI: 10.31977/grirfi.v21i3.2339. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/2339. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Articles