Study from the foundation of the human sciences in Dilthey: implications for education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v20i1.1351

Keywords:

Hermeneutics; Dilthey; Human sciences; Pedagogy; Education.

Abstract

In this essay we highlight some elements of the Diltheyan philosophical horizon to think about education. Dilthey is inserted in the territory of education, via pedagogy, because he considered that philosophy represents a theoretical instrument that serves as a guide for the social action of man or, in other words, for pedagogical activity. According to our perspective, education is the main objective of philosophy, since human formation has culmination in philosophizing and this is an effect of that, in addition, Diltheyana philosophy makes its reflection on pedagogy and its possible scientificity, having as context the confrontation with the positivism of the nineteenth century and the foundation of the sciences of the spirit as opposed to those of nature. It is in this sense that the problem of historical consciousness - and its finitude - articulates the autonomy of pedagogy, without the influence of scientific empiricism and the demands of traditional pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mauricio Bueno da Rosa, Centro Universitário Internacional (UNINTER)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis – SC, Brasil.. Colaborador no Centro Universitário Internacional (UNINTER), Brusque – SC, Brasil..

Rosana Silva de Moura, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre – RS, Brasil.  Professora da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis – SC, Brasil.

References

AMARAL, M. N. Período clássico da hermenêutica filosófica na Alemanha. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1994.

BAMBACH, Ch. Heidegger, Dilthey, and the crisis of historicism. New York: Cornell University, 1995.

CASANOVA Marco A. Apresentação. In: DILTHEY, Wilhelm. Introdução às ciências humanas. Tradução de. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

DILTHEY, Wilhelm. Introdução às ciências humanas. Tradução de M. A. Casanova. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

DILTHEY. Fundamentos de un sistema de Pedagogia. 3. ed. Buenos Aires: Losada. 1949.

GADAMER, H-G. Verdade e método. Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução Flávio Paulo Meurer. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

GADAMER. El giro hermenéutico. Traducción de Arturo Parada. Madrid: Cátedra, 2007.

GADAMER. O problema da consciência histórica. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 1998.

GRONDIN, Jean. Introdução à Hermenêutica filosófica. São Leopoldo: UNISINOS, 1999.

HABERMAS, J. Conhecimento e interesse. Tradução Luiz Repa. São Paulo: Editora da Unesp, 2014.

HORKHEIMER, M. Teoria tradicional e teoria crítica. São Paulo: Abril Cultural, 1975. (Coleção Os Pensadores).

LAGE, Sérgio de Lima. Dilthey e Freud: a psicanálise frente à epistemologia das ciências do espírito. Rio de Janeiro: PUC. Dissertação de Mestrado, 2003.

MOURA, R. Licenciatura em História: lugar hermenêutico para pensar sentidos de uma aula. Arquivos analíticos de políticas educativas. Vol. 21, No. 24, mar. Disponível em https://www.redalyc.org/html/2750/275029728024/

ORTEGA Y GASSET, J. Goethe. Dilthey. Madrid: Alianza Editorial, 1983.

PALMER, R. Hermenêutica. Tradução Maria Luísa Ribeiro Ferreira. Lisboa: Edições 70, 2006.

SCHNÄDELBACH, Herbert. Philosophy in Germany 1831–1933. Cambridge University Press. 1984.

SCOCUGLIA, J. B. C. A hermenêutica de Wilheim Dilthey e a reflexão epistemológica nas ciências humanas contemporâneas. In: Sociedade e Estado, Brasília, v. 17, n. 2, p. 249-281, jul./dez. 2002.

Published

2020-02-12

How to Cite

DA ROSA, Mauricio Bueno; DE MOURA, Rosana Silva. Study from the foundation of the human sciences in Dilthey: implications for education. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 217–227, 2020. DOI: 10.31977/grirfi.v20i1.1351. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/1351. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles