Study from the foundation of the human sciences in Dilthey: implications for education
DOI:
https://doi.org/10.31977/grirfi.v20i1.1351Keywords:
Hermeneutics; Dilthey; Human sciences; Pedagogy; Education.Abstract
In this essay we highlight some elements of the Diltheyan philosophical horizon to think about education. Dilthey is inserted in the territory of education, via pedagogy, because he considered that philosophy represents a theoretical instrument that serves as a guide for the social action of man or, in other words, for pedagogical activity. According to our perspective, education is the main objective of philosophy, since human formation has culmination in philosophizing and this is an effect of that, in addition, Diltheyana philosophy makes its reflection on pedagogy and its possible scientificity, having as context the confrontation with the positivism of the nineteenth century and the foundation of the sciences of the spirit as opposed to those of nature. It is in this sense that the problem of historical consciousness - and its finitude - articulates the autonomy of pedagogy, without the influence of scientific empiricism and the demands of traditional pedagogy.
Downloads
References
AMARAL, M. N. Período clássico da hermenêutica filosófica na Alemanha. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1994.
BAMBACH, Ch. Heidegger, Dilthey, and the crisis of historicism. New York: Cornell University, 1995.
CASANOVA Marco A. Apresentação. In: DILTHEY, Wilhelm. Introdução às ciências humanas. Tradução de. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
DILTHEY, Wilhelm. Introdução às ciências humanas. Tradução de M. A. Casanova. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
DILTHEY. Fundamentos de un sistema de Pedagogia. 3. ed. Buenos Aires: Losada. 1949.
GADAMER, H-G. Verdade e método. Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução Flávio Paulo Meurer. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
GADAMER. El giro hermenéutico. Traducción de Arturo Parada. Madrid: Cátedra, 2007.
GADAMER. O problema da consciência histórica. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 1998.
GRONDIN, Jean. Introdução à Hermenêutica filosófica. São Leopoldo: UNISINOS, 1999.
HABERMAS, J. Conhecimento e interesse. Tradução Luiz Repa. São Paulo: Editora da Unesp, 2014.
HORKHEIMER, M. Teoria tradicional e teoria crítica. São Paulo: Abril Cultural, 1975. (Coleção Os Pensadores).
LAGE, Sérgio de Lima. Dilthey e Freud: a psicanálise frente à epistemologia das ciências do espírito. Rio de Janeiro: PUC. Dissertação de Mestrado, 2003.
MOURA, R. Licenciatura em História: lugar hermenêutico para pensar sentidos de uma aula. Arquivos analíticos de políticas educativas. Vol. 21, No. 24, mar. Disponível em https://www.redalyc.org/html/2750/275029728024/
ORTEGA Y GASSET, J. Goethe. Dilthey. Madrid: Alianza Editorial, 1983.
PALMER, R. Hermenêutica. Tradução Maria Luísa Ribeiro Ferreira. Lisboa: Edições 70, 2006.
SCHNÄDELBACH, Herbert. Philosophy in Germany 1831–1933. Cambridge University Press. 1984.
SCOCUGLIA, J. B. C. A hermenêutica de Wilheim Dilthey e a reflexão epistemológica nas ciências humanas contemporâneas. In: Sociedade e Estado, Brasília, v. 17, n. 2, p. 249-281, jul./dez. 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Mauricio Bueno da Rosa, Rosana Silva de Moura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in Griot: Revista de Filosofia maintain the copyright and grant the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing sharing and adaptation, even for commercial purposes, with due recognition of authorship and initial publication in this journal. Read more...