POR QUE PENSAR HOJE EM UMA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA ANTIRRACISTA?

WHY THINK ABOUT AN ANTI-RACIST LANGUAGE EDUCATION TODAY? LIMITS, TENSIONS AND POSSIBILITES

Authors

  • Mauricio José Souza Neto IFBA

Abstract

 I believe language education has to do with all actions taken concerning language, such as its coding, its teaching, and the creation of instruments to assess it and to expand it linguistically, politically and geographically. Anti-racist education is an action of life which is thought based on the need of fighting racism. In this article, I present the situation of language education in Brazil and make use of literature review to dialogue with bell hooks, Lélia Gonzales, Aparecida Ferreira, Eliane Santos Cavalleiro, Nilma Lino Gomes and other scholars and intellectuals, both national and foreigners. I propose an anti-racist language education started in Letras courses and expanded throughout elementary and high school.  

Keywords: Language Education. Anti-racism. Language teaching and learning.

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Author Biography

Mauricio José Souza Neto, IFBA

Licenciado em Letras Vernáculas com Língua Estrangeira Moderna (inglês) pela Universidade Federal da Bahia e Mestre em Língua e Cultura pela mesma universidade. Desenvolve trabalhos na área de ensino e de aprendizagem de línguas em perspectiva contra-colonial, e tem interesse em trabalhos dessa natureza e na relação entre língua, raça, cultura e comunidade.

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Published

2021-08-23