Preface Brazil

Authors

  • Patricia C Campos-Ramos

Keywords:

saúde-doença, ensino-aprendizagem, interface saúde-educação, desenvolvimento no curso de vida, inclusão

Abstract

This preface presents a set of works that total fourteen articles, by researchers who transit the Health-Education interface, coming from the approach of Brazilian and African universities. Multiculturalism and diversity justify its production, including the different languages ​​adopted in writing, since the editors chose not to repeat the habit of mastering science for mastering the language, considering and accepting the differences between Brazilian Portuguese, Mozambican and other languages. languages. There is also a diversity of concepts, from different theoretical approaches and areas of activity, from the perspectives of people at different times of the life course and development contexts, often interrelated, performing various social functions, whether in the teaching-learning processes , in education designed for everyone, or health-illness, at work. The intertwining of different cultures brought together by academic studies, culminated in this beautiful volume, which can be contemplated by readers as those who admire works of art with different themes in the background. As we enter this exhibition, works from different contexts, but contemporary in the ideas of their authors, have an impact that we first visualize the whole of the work, and only later, we stick to the richness of details and feel the desire that it becomes, in the future, an interactive exhibition, of international scope, with the participation of tod@s.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricia C Campos-Ramos

Graduação em Psicologia e Licenciatura pela Universidade Metodista de São Paulo (1997/1998). Especialização em Psicopedagogia pela PUC-SP (2004); Mestrado (2008) e Doutorado (2015), concluídos no Programa de Pós-graduação em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde, do Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília (UnB), como bolsista do CNPq. Estágio de Doutorado sanduíche apoiado pela CAPES/PDSE na Universidade Autônoma de Madrid (UAM). Participação anterior m pesquisas do Laboratório de Desenvolvimento Familiar até o final de 2009 e, atualmente, no Grupo de Pesquisas Pensamento e Cultura. Atuação docente: (a) estágios de prática de ensino na graduação, durante o Mestrado e o Doutorado, nas disciplinas (1) Desenvolvimento Psicológico e Ensino e (2) Psicologia da Infância; (b) na Universidade Aberta do Brasil (UAB/UnB) como Professora Supervisora da Disciplina Psicologia e Escola, no Curso de Letras (2009), Tutora a Distância (2009/10; 2014/15 e 2017/18) e Professora Orientadora no Curso de Especialização em Desenvolvimento, Educação e Inclusão (2011; 2015; 2019); (c) como professora orientadora de trabalhos de conclusão no Curso de pós-graduação de Educação em e para os Direitos Humanos no Contexto da Diversidade, IP/UnB/SECADI/MEC; (d) no CEAD-UnB, no Curso de Prevenção do Uso de Drogas para Educadores de Escolas Públicas, CEAD-UnB/Prodequi/SENAD, como Tutora a Distância e orientação de projetos (2010/11) e no Curso de Extensão Atualização em Práticas Pedagógicas (2012/13); (e) na prestação de serviços temporários: (1) no Instituto de Educação Superior de Brasília (IESB), em cursos de especialização em Educação Infantil e Psicopedagogia, como conteudista e tutora em disciplinas teóricas e estágio e na (2) Universidade Federal de Tocantis (UFT), em livro sobre o Barco Escolar; na Universidade Anhembi-Morumbi (março-dez,2018) em disciplinas do curso de Psicologia, Licenciatura e no Núcleo de Apoio Psicopedagógico. Experiência na área de Psicologia e Psicopedagogia Clínica desde 1998.

Published

2021-04-02

How to Cite

Campos-Ramos, P. C. . (2021). Preface Brazil. REVISE – Integrative Journal on Technological Innovations in Health Sciences , 6(fluxocontinuo), ii-v. Retrieved from https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/revise/article/view/2189