Teaching of philosophy, formation and interdisciplinarity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v17i1.801

Keywords:

Modernity; Cultural fragmentation; Interdisciplinarity; Human sciences

Abstract

The text presents and discusses the theme of interdisciplinarity with special focus on the human sciences from two articulated movements. (A) In the first part we are dedicated to the elaboration of the problem of cultural fragmentation (which brings us to the interdisciplinary challenge) by allusion to the "modern ambience" as a historically determined way of relating to culture and knowledge, for what Thomas Kuhn calls "normal science." (B) In the second part, and starting of such historical and epistemological considerations of modern subjectivation, it is important to point out the challenges involved in the design of an interdisciplinary formation and at the same time signaling to some strategy of facing the problem of "cultural fragmentation" - regarded as a deeply anchored historical phenomenon. The broad "cultural fragmentation" that multiple interdisciplinary strategies aim to combat in the school setting is especially experienced as a disciplinary compartmentalization of the curriculum in general and of the human sciences we are looking at here. In this context, we maintain that the curricular component of philosophy, but also the philosophical spirit pedagogically dilated, respectively, constitute a promising epistemological formation and strategy for confronting cultural fragmentation in the interdisciplinarity register.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cícero Oliveira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Professor adjunto do curso de licenciatura em Filosofia do Centro de Formação de Professores (CFP) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Bahia – Brasil.

References

ARENDT, Hannah. A condição humana. 11ª ed. Trad. Roberto Raposo. Rev. e apresentação de Adriano Correia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

GALLO, Sílvio. A filosofia e seu ensino. Conceito e transversalidade. In: Ethica, Rio de Janeiro, V .13, N .1, P .17-35, 2006. p. 17-35.

GARCIA, Lenise Aparecida Martins. Transversalidade e interdisciplinaridade. Rio de Janeiro: 2007. Disponível em: <http://smeduquedecaxias.rj.gov.br/nead/Biblioteca/Forma%C3%A7%C3%A3o%20Continuada/Artigos%20Diversos/garcia-transversalidade-print.pdf>. Acesso em 01 jan. 2017.

KANT, Immanuel. Sobre a pedagogia. 3. ed. Trad. Francisco Cock Fontanella. Porto: Editora UNIMEP, 1996.

KUHN, Thomas. A estrutura das revoluções científicas.Trad. Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. Rev. de Alice Kyoto Miyashiro.7 ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2003.

LEOPOLDO E SILVA, Franklin. Currículo e formação: o ensino da filosofia. In: Síntese Nova Fase: Belo Horizonte, v. 20, n. 63, 1993, p. 797-806.

NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre educação. Trad. Noéli Correia de Melo Sobrinho. Rio de Janeiro: Edições Loyola, 2009.

PALÁCIOS, Gonçalo Armijos. Alheio olhar. Goiânia: Editora da UFG, 2004.

PIMENTA, Alessandro. O ensino de filosofia no Brasil: um estudo introdutório sobre sua história, método e pesquisa. In: Cadernos da Funcamp, v. 6, n. 6, 2007. pp. 57-72.

Published

2018-06-19

How to Cite

OLIVEIRA, Cícero. Teaching of philosophy, formation and interdisciplinarity. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 193–203, 2018. DOI: 10.31977/grirfi.v17i1.801. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/801. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles