The analysis archaeological of the speech in Michel Foucault: for a linguistics of the statement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v14i2.722

Keywords:

Language; Linguistics of the Statement; Archaeology; Research; Teaching.

Abstract

Studies of language in the twentieth century and now in the present century are marked by the hegemony of three research currents: Structuralism; Innatism and Interactionism. In Structuralism, the language user is subjected to a sovereign code, against which he has no choice but to comply with the correct use standards. Deviate from the mean error. In Innatism prevails logicism. In the mind of the user resides everything he needs to be successful in their language. If the user think correctly, will also correct their linguistic expression. If the use is not consistent with the basic logic is a sign that you do not think properly. In Interactionism, the language is the result of interaction between users and ideologically defined contextually. The language uses are shared according to the user's knowledge of the semantic and pragmatic framework that resides in each context. In hegemony against these currents, this text rejects these three currents and builds its criticism from Michel Foucault's ideas. In this sense, is being outlined the conceptual direction given by the French philosopher, a new proposal, called here the linguistics of the statement, in the form of an archeology of language, to account for the speeches that give meaning to events. Still, this text relates this archeology to a new language teaching model in school, giving this school practice a different sense of what is commanded in various schools of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sérgio Gomes de Miranda, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutorando pela Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiás – Brasil.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro & interação. 2. ed. São Paulo: Parábola, 2004.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 14ª. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

BORGES NETO, José. O Empreendimento Gerativo. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina (Org.) Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos. São Paulo: Cortez, 2004. V.3 (p. 93 – 129)

DOSSE, François. História do estruturalismo. Bauru, SP: Edusc, 2007. V.2 (O canto do cisne)

FOUCAULT, Michel. Michel Foucault explica seu último livro. In: FOUCAULT, Michel. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. (Col. Ditos e escritos, II). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000. (p. 145-152).

FOUCAULT, Michel. Sobre as maneiras de escrever a História. In: FOUCAULT, Michel. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. (Col. Ditos e escritos, II). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000. (p. 62-77).

FOUCAULT, Michel. Sobre a arqueologia das ciências. Resposta ao círculo de epistemologia. In: FOUCAULT, Michel. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. (Col. Ditos e escritos, II). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000. (p. 82-118).

FOUCAULT, Michel. Linguística e Ciências Sociais. In: FOUCAULT, Michel. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. (Col. Ditos e escritos, II). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000. (p. 40-55).

FOUCAULT, Michel. Retornar à história. In: FOUCAULT, Michel. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. (Col. Ditos e escritos, II). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000. (p. 260-281).

FOUCAULT, Michel. Introdução (in: Arnauld e Lancelot). In: FOUCAULT, Michel. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. (Col. Ditos e escritos, II). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000. (p. 119-140).

FOUCAULT, Michel. Resposta a uma questão. In: FOUCAULT, Michel. Repensar a política. (Col. Ditos e escritos, VI). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010. (p. 1-24).

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

GERALDI, João. Wanderley. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

KOCH, Ingedore Villaça. Argumentação e linguagem. 7. ed. rev. São Paulo: Cortez, 2002.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

MORATO, Edwiges Maria. O interacionismo no campo linguístico. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina (Org.) Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos. São Paulo: Cortez, 2004. V.3 (p. 311 – 352)

OLIVEIRA, Roberta Pires de. Formalismos na linguística: uma reflexão crítica. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina (Org.) Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos. São Paulo: Cortez, 2004. V.3 (p. 219 – 250)

PÊCHEUX, Michel; GADET, Françoise. Há uma via para a linguística fora do logicismo e do sociologismo? In: Escritos. Unicamp: Labeurb, n. 3, 1998.

POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas: Mercado das Letras, 1996.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 9. ed. rev. São Paulo: Cortez, 2003.

Published

2016-12-18

How to Cite

MIRANDA, Sérgio Gomes de. The analysis archaeological of the speech in Michel Foucault: for a linguistics of the statement. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 122–138, 2016. DOI: 10.31977/grirfi.v14i2.722. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/722. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles