The radical ascesis of the Schopenhauer’s philosophy and christianity’s salvific proposal

Authors

  • Jefferson Silveira Teodoro Faculdades Integradas Machado Sobrinho (FEMS)

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v11i1.639

Keywords:

Christianity, Schopenhauer, Liberation

Abstract

This work shows the comparison between the Schopenhauer’s philosophy and Christianity’s salvific proposal. The great philosophers think out systems or metaphysical questions in which spirit’s main goal coincides with the liberation proposal in the various forms of Christian religion.  In their systems, the ideal path traced to the spirit coincides with the fullness of being that appears in the religious sphere. The novelty this paper intends to portray is that Schopenhauer's metaphysical system traces a path to the human spirit in which its liberation does not coincide with the fullness of spirit. Over against the usual trend in Western thought, for this philosopher liberation coincides with a radical overcoming of being, because it proposes the mortification/annihilation of being not only in the carnal dimension, but as a whole. It is a reverse path that seeks the void of the Will in search of its whole annihilation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jefferson Silveira Teodoro, Faculdades Integradas Machado Sobrinho (FEMS)

Mestre em Ciência da Religião pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Minas Gerais – Brasil. Professor nas Faculdades Integradas Machado Sobrinho (FEMS), Juiz de Fora, Minas Gerais – Brasil. 

References

AGOSTINHO. Confissões. São Paulo: Nova Cultural, 2000.

BONACINNI, Juan Adolfo. Kant e o problema da coisa em si no Idealismo Alemão: sua atualidade e relevância para a compreensão do problema da Filosofia. Rio de Janeiro: Relume Dumaná; Natal: UFRN, 2003.

GILSON, Étienne. A Filosofia na Idade Média. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

GOUVÊA, Ricardo Quadros. Paixão Pelo Paradoxo: uma introdução à Kierkegaard. São Paulo: Fonte Editorial, 2006.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Fenomenologia do Espírito. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2007.

HICK, John. Teologia Cristã e Pluralismo Religioso: o arco Iris das religiões. Trad: Luis Henrique Dreher. São Paulo: Attar Editorial, 2005.

KANT, Immanuel. Crítica da Razão Prática. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

KANT, Immanuel. Crítica da Razão Pura. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1997.

LALANDE, André. Vocabulário Técnico e Crítico da Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

NAVARRO, Juan Bosch. Para Compreender o Ecumenismo. São Paulo: Loyola,1995.

MORA, José Ferrater. Dicionário de Filosofia. 2 ed. São Paulo: Loyola, 2003; 2004.1v; 2 v; 3 v; 4v.

NIETZSCHE, Friedrich. A Vontade de Poder. Rio de Janeiro: Contraponto, 2008

PLATÃO. A República. São Paulo. Nova Cultural, 2000.

PLATÃO. Fédon. São Paulo. Nova Cultural, 2000.

SAFRANSKI, Rudiger. Schopenhauer y los años selvajes de la filosofia. Madrid: Alianza Editorial, 1991.

SCHOPENHAUER, Arthur. O Mundo Como Vontade e Representação. São Paulo: UNESP, 2005.

SCHOPENHAUER, Arthur. Sobre o fundamento da moral. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

SIMMEL, Georg. Schopenhauer e Nietzche. Firenze: Ponte Alle Grazie, 1995.

SPINOZA, Benedictus de. Ética. 2ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

TEIXEIRA, Faustino. Teologia de las Religiones: una visión panorâmica. Quito: Abya Yala, 2005.

ZIMMER, Heinrich. As Filosofias da Índia. Palas Athena, São Paulo, 1986.

Published

2015-06-15

How to Cite

TEODORO, Jefferson Silveira. The radical ascesis of the Schopenhauer’s philosophy and christianity’s salvific proposal. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 116–132, 2015. DOI: 10.31977/grirfi.v11i1.639. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/639. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles