Between Mbembe and Vergès: demolishing the museum as a decolonial necessity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v25i3.5363

Keywords:

Universal museum; Colonization; Absolute disorder; Decoloniality.

Abstract

This essay proposes a radical critique of the museum as a symbolic institution of modern coloniality, highlighting its historical role as a showcase of plunder, racialization, and the erasure of memories and ways of life. Far from being a neutral space or an impartial preserver of the past, the universal museum is analyzed as a central apparatus in legitimizing colonial domination, intertwined with the dynamics of racial capitalism and the narcissistic pact of whiteness. Drawing on the theoretical contributions of Françoise Vergès and Achille Mbembe — in dialogue with authors such as Frantz Fanon, Aimé Césaire, Cida Bento, and Nêgo Bispo — the text examines the mechanisms of symbolic and material expropriation that sustain museological power. It also analyzes how the appropriation and exhibition of collective expressions from subalternized peoples operate the silencing of their histories and cosmologies. The article further explores the propositions of the anti-museum and the post-museum as ethical-political horizons for breaking with this logic, proposing absolute disorder as a condition for reimagining memory, justice, and the very structure of the sensible. In this context, restitution does not simply mean returning objects, but rebuilding worlds and breaking with the colonial foundations that uphold hegemonic ways of seeing, narrating, and organizing life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Vítor Alcântara Jorge, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutorando(a) em Filosofia na Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia – MG, Brasil.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Editora Schwarcz, 2009.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.

BENTO, Cida. Pacto da branquitude. 1 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

BISPO DOS SANTOS, Antônio. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/Piseagrama, 2023.

CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. Tradução de Claudio Willer, ilustração de Marcelo D’Salete e cronologia de Rogério de Campos. São Paulo: Veneta, 2020. DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é filosofia? Tradução de Bento Prado Junior e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 2010.

FANON, Frants. Os condenados da terra. 1. ed. Tradução de Ligia Fonseca Ferreira, Regina Salgado Campos. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. Tradução de Sebastião Nascimento. São Paulo: n-1 Edições, 2018.

MBEMBE, Achille. Brutalismo. Tradução de Sebastião Nascimento. 2. ed. São Paulo: n-1 edições, 2022.

MBEMBE, Achille. L’esclave, figure de l’anti-musée? Africultures, 2013/Article N° 11526. Disponível em: https://africultures.com/lesclave-figure-de-lanti-musee-11526/. Consultado em: 11 dez. 2024

MBEMBE, Achille. Necropolitics. Tradução de Libby Meintjes. Public Culture, v. 15, ed. 1, p. 11-40, 2003. Disponível em: https://read.dukeupress.edu/public-culture/article/15/1/11/31714/Necropolitics. Acesso em: 13 set. 2024.

MBEMBE, Achille. Políticas de inimizade. Tradução de Sebastião Nascimento. São Paulo: n-1 Edições, 2020.

MBEMBE, Achille. Que faire des statues et monuments coloniaux? Le Messager, 2006/Article N° 4354. Disponível em: https://africultures.com/que-faire-des-statues-et-monuments-coloniaux-4354/. Acesso em: 22 nov. 2024.

MEMMI, Albert. Retrato do colonizado precedido de retrato do colonizador. 4. ed. Prefácio de Jean-Paul Sartre e tradução de Marcelo Jacques de Moraes. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2023.

PESSANHA, E. A. de M.; DO NASCIMENTO, W. F. NECROPOLÍTICA: Estratégias de extermínio do corpo negro. ODEERE, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 149-176, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.22481/odeere.v3i6.4327. Acesso em: 11 dez. 2024.

VERGÈS, Françoise. Décolonisons les arts! Un long, difficile et passionnant combat. In: CUKIERMAN, Leïla; DAMBURY, Gerty; VERGÈS, Françoise (Dir.). Décolonisons les arts! Paris: L'Arche, 2018, p. 119-139.

VERGÈS, Françoise. Decolonizar o museu: programa de desordem absoluta. Tradução de Mariana Echalar. São Paulo: Ubunto Editora, 2023.

VERGÈS, Françoise. La memoria como resistencia. Revista Internacional de Filosofia Política, n. 31, p. 49-64, 2008.

VERGÈS, Françoise. Making the world clean: wasted lives, wasted environment, and racial capitalism. London: Goldsmiths Press, 2024.

VERGÈS, Françoise. Um feminismo decolonial. São Paulo: Ubu, 2020.

Published

2025-10-26

How to Cite

ALCÂNTARA JORGE, João Vítor. Between Mbembe and Vergès: demolishing the museum as a decolonial necessity. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 25, n. 3, p. 13–28, 2025. DOI: 10.31977/grirfi.v25i3.5363. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/5363. Acesso em: 1 nov. 2025.

Issue

Section

Articles