Cinema and truth: foundations for a phenomenological hermeneutics of films
DOI:
https://doi.org/10.31977/grirfi.v24i2.4832Keywords:
Heidegger; Cinema; Ontology; True; Poetry.Abstract
This philosophical investigation aims to raise questions for a rationale of a phenomenological hermeneutics of films that conceive them in the sense of an event of ontological truth, that is, of Aletheia: truth as a hidden concomitant appearance of meanings. To achieve this objective, we will first oppose the conception of truth as founded by Heidegger to the Aristotelian notion of correspondence truth in order to make explicit the expansion of philosophy beyond the limits of apophantic discourse. Additionally, we aim to characterize cinema as poetry (Dichtung) that indicates the triple founding (Stiftung) of truth as bestowing (Schenken), as grounding (Gründen) and as beginning (Anfangen) of history (Geschichte). In our second moment, in turn, we will make methodological considerations in order to consolidate the treatment of cinema as a genuine phenomenon (Phänomen) – not representation or mimesis – and to delimit our interpretative perspective as based on saying (léguen), that draws on the discourse which collects its foundations of the discourse (lógos) based on Heidegger's fundamental ontology.
Downloads
References
ANDERSEN, Nathan. Is Film the Alien Other to Philosophy?: Philosophy as Film in Mulhall's On Film. Edinburgh: Film-Philosophy, 2003. v. 7. n. 23
ARISTÓTELES. Categorias. Porto: Porto Editora, 1995.
ARISTÓTELES. Metafísica. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
ARISTÓTELES. Tópicos. São Paulo: Nova Cultural, 1987.
CABRERA, Julio. O Cinema Pensa. Rio de Janeiro: Rocco, 2006.
CASEBIER, Allen. Film and Phenomenology: Toward a Realist Theory of Cinematic Representation. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
CAVEL, Stanley. The World Viewed: Reflections on the Ontology of Film. Cambridge: Harvard University Press, 1979.
CLEWIS, Robert. Heideggerian Wonder in Terrence Malick’s The Thin Red Lind. Film and Philosophy, [s.l], v. 7, p. 22-36, 2003.
CONANT, James. The World of a Movie. In: Making a Difference. Stockholm: Thales, 2011.
DELEUZE, Gilles. Cinéma 2: L’Image-Temps. Paris: Les Éditions de Minuit, 1985.
HEIDEGGER, Martin. Aletheia (Heráclito, Fragmento 16). In: Ensaios e Conferências. Tradução de Marcia Sá Cavalcante Schuback. Petrópolis: Editora Vozes, 2002a.
HEIDEGGER. Martin. Os Conceitos Fundamentais da Metafísica: Mundo – Finitude – Solidão. Tradução de Marco Casanova: Rio de Janeiro: GEN/Forense Universitária, 2015.
HEIDEGGER, Martin. De uma Conversa sobre a Linguagem entre um Japonês de um Pensador. In: A Caminho da Linguagem. Tradução de Emmanuel Carneiro Leão. Petrópolis/Bragança Paulista: Editora Vozes/Editora Universitária São Francisco, 2003.
HEIDEGGER, Martin. A Essência do Fundamento. In: Marcas do Caminho. Tradução de Ernildo Stein. Petrópolis: Editora Vozes, 2008b.
HEIDEGGER, Martin. A Essência da Verdade. In: Marcas do Caminho. Tradução de Ernildo Stein: Petrópolis: Editora Vozes, 2008a.
HEIDEGGER, Martin. Fenomenologia da Vida Religiosa. Tradução de Enio Paulo Giachini, Jairo Ferrandin e Renato Kirchner. Petrópolis/Bragança Paulista: Editora Vozes/Editora Universitária São Francisco, 2014b.
HEIDEGGER, Martin. Identidade e diferença. In: Conferências e Escritos Filosóficos. Tradução de Ernildo Stein. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1999a.
HEIDEGGER, Martin. Introdução à Metafísica. Tradução de Emmanuel Carneiro Leão. Rio de Janeiro: Editora Tempo Brasileiro, 1999b.
HEIDEGGER, Martin. Logos (Heráclito, Fragmento 50). In: Ensaios e Conferências. Tradução de Emmanuel Carneiro Leão. Petrópolis: Editora Vozes, 2002c.
HEIDEGGER, Martin. Marcas do Caminho. Tradução de Ernildo Stein. Petrópolis: Editora Vozes, 2008c.
HEIDEGGER, Martin. Ontologia (Hermenêutica da Faticidade). Tradução de Renato Kirchner: Petrópolis: Editora Vozes, 2013.
HEIDEGGER, Martin. A Origem da Obra de Arte. In: Caminhos de Floresta. Tradução de Irene Borges-Duarte. 3. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2014a.
HEIDEGGER, Martin. A Pergunta pela Essência da Linguagem. Tradução de Maria Adelaide Pacheco e Helga Hoock Quadrado. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008d.
HEIDEGGER, Martin. Os Problemas Fundamentais da Fenomenologia. Tradução de Marco Casanova: Petrópolis: Editora Vozes, 2012a.
HEIDEGGER, Martin. Questão da Técnica. In: Ensaios e Conferências. Tradução de Emmanuel Carneiro Leão. Petrópolis: Editora Vozes, 2002b.
HEIDEGGER, Martin. As Questões Fundamentais da Filosofia: Problemas seletos da Lógica. Tradução de Marco Casanova. São Paulo: Martins Fontes, 2020.
HEIDEGGER, Martin. O tempo da Imagem do mundo. In: Caminhos de Floresta. Tradução de Alexandre Franco de Sá. 3. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2014c.
HEIDEGGER, Martin. Platão: Sofista. Tradução de Marco Casanova. Rio de Jáneiro: Editora Forense Universitária, 2012b
HEIDEGGER, Martin. O que é Metafísica? In: Conferências e Escritos Filosóficos. Tradução de Ernildo Stein. São Paulo: Nova Cultural, 1999c
HEIDEGGER, Martin. Ser e Verdade. Tradução de Emmanuel Carneiro Leão. Petrópolis/Bragança Paulista: Editora Vozes/Editora Universitária São Francisco, 2012c.
HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Tradução de Fausto Castilho. Petrópolis: Vozes, 2014d.
HUSSERL, Edmund. A ideia da fenomenologia. Lisboa: Edições 70, 1986.
HUSSERL, Edmund. Ideias para uma fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica: introdução geral à fenomenologia pura. São Paulo: Ideias & Letras, 2006
LOTH, Shawn. Film as Heideggerian Art? A Re-Assessment of Heidegger, Film, and his Connection to Terrence Malick. Film as Philosophy, [s.l], v. 17, p. 113-36, 2013.
LOTH, Shawn. Phenomenology of Film: a Heideggerian Account of the Film Experience. Nova York/Londres: Lanham/Boulder, 2017.
MULHALL, Stephen. On Film. London/New York: Routledge, 2001.
PÖGGELER, Otto. La Pensée de Martin Heidegger: Un Cheminement Vers l'Être. Paris: Aubier-Montaigne, 1967.
RIBEIRO, Luan. A Crítica de Heidegger à Estética em A origem da obra de arte (Der Ursprung des Kunstwerkes). Griot, Bahia, v. 21, p. 301-319, fev. 2021.
RIBEIRO, Luan. Arte e Verdade no Pensamento de Martin Heidegger: a Caminho da Origem da Obra de Arte. Sofia, Vitória (ES), v. 11, n. 2, p. 1-25, out. 2022.
RIBEIRO, Luan. Considerações sobre ser-finito: a ontologia da finitude tematizada entre o texto filosófico e a arte cinematográfica. 2024. 193 f. Tese (Doutorado em Filosofia) – Programa de Pós-Graduação em Filosofia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2024.
SILESIUS, Angelus. O peregrino querubínico. São Paulo: Paulus, 1996.
SINNERBRINK, Robert. A Heideggerian Cinema? On Terrence Malick’s The Thin Red Line. Film-Philosophy, [s.l], v. 10, p. 26-37, 2006.
STEIN, Ernildo. Seis Estudos sobre Ser e Tempo. Petrópolis: Editora Vozes, 1990.
WARTENBERG, Thomas. Thinking on Screen: Film as philosophy. Londres/Nova York: Routledge, 2007
WOESSNER, Martin. What is Heideggerian Cinema? New German Critique, [s.l], v. 38, n. 2, p. 129-57, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luan Alves dos Santos Ribeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in Griot: Revista de Filosofia maintain the copyright and grant the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing sharing and adaptation, even for commercial purposes, with due recognition of authorship and initial publication in this journal. Read more...