The crisis in the education modern second Hannah Arendt

Authors

  • João Loyola de Freitas Colégio Estadual Presidente Costa e Silva (CEPCS)

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v2i2.469

Keywords:

Education; Crisis; Modern; Arendt.

Abstract

Actually and in degree relevance, on more instruction more not informing inhabitant the western world, an idea, a concept, of the education. The education, for be essential call the children or a new idea, suggest, in our imagination, a character of renewal of transform of the social reality and politics. However after some decade of the presence of the modern system education, in our society, if not see so much transform, what a lot of wine wait. The reflex mind that if risked the think the education and yours problems in the modern, went the politic think Hannah Arendt. So the proposal of this article is trace the reflect of Arendt on the modern education, presenting: the appeal of the crisis education and your connect  with the modern world; the education in the America how example in the a reality of crisis; the structure element of this education; the that conceive the crisis and how can to deal with this fact.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Loyola de Freitas, Colégio Estadual Presidente Costa e Silva (CEPCS)

Graduado em Filosofia pela Pontífice Universidade Católica de Goiás (PUC – GO), Goiânia, Goiás – Brasil e Professor do Colégio Estadual Presidente Costa e Silva ( CEPCS), Goiânia, Goiás – Brasil.

References

ARENDT, Hannah. A crise na educação. In: Entre o passado e o futuro. Tradução Mauro W. Barbosa de Almeida. 3ª reimpressão da 5ª ed. de 2000. São Paulo: Perspectiva, 2005.

ARENDT, Hannah. A tradição e a época moderna. In: Entre o passado e o futuro. Tradução Mauro W. Barbosa de Almeida. 3ª reimpressão da 5ª ed. de 2000. São Paulo: Perspectiva, 2005.

ARENDT, Hannah. O que é autoridade? In: Entre o passado e o futuro. Tradução Mauro W. Barbosa de Almeida. 3ª reimpressão da 5ª ed. de 2000. São Paulo: Perspectiva, 2005.

ARENDT, Hannah. Reflexões sobre Little Rock. In: Responsabilidade e julgamento. Ed. Jerome Kohn. Tradução Rosaura Eichenberg. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

BARBOSA, Daniel Silva. Educação e política em Hannah Arendt. Goiânia: UCG (Relatório final de pesquisa de iniciação científica), 2006 (mimeo.)

BENJAMIN, Walter. O narrador (Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov) In: Magia e técnica, arte e política (Ensaios sobre literatura e história da cultura). 4ª ed. da 1ª edição de 1985. São Paulo: Ed. Brasiliense.

CANFIELD, Horizontina Mello. Hannah Arendt e a crise na educação. São Paulo: UMESP, 2004 (Dissertação de Mestrado); mimeo.

FELÍCIO, Carmelita Brito de Freitas. É possível reabilitar o sentido da política? Em torno do legado de Hannah Arendt. In: Revista Fragmentos de Cultura. Goiânia: Ed. UCG, v. 13, p. 167-183, especial, 2003.

GALLO, Silvio. Modernidade/pós-modernidade: tensões e repercussões na produção de conhecimento em educação. In: Revista Educação e Pesquisa, São Paulo: Ed. FEUSP, v.32, n.3, p. 551-565, set,/dez. 2006.

PUCCI, Bruno. E a razão se fez máquina e permanece entre nós. In: Revista Educação e Filosofia, Uberlândia: Ed. UFU, v. 20, n. 39, p. 71-88, jan./jun. 2006.

Published

2010-12-13

How to Cite

FREITAS, João Loyola de. The crisis in the education modern second Hannah Arendt. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–14, 2010. DOI: 10.31977/grirfi.v2i2.469. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/469. Acesso em: 5 dec. 2024.

Issue

Section

Articles