Language and language: a reflection on the teaching-learning dialectic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v1i1.462

Keywords:

Language; Historic-Cultural Theory; Teaching-learning dialectic; Social interactionist; Portuguese Language.

Abstract

The concept of a language is an indispensable part in the complex work with the language. Here, we have as a theoretical framework for Historic-Cultural Theory dialectic structuring teaching and learning, considering the relationship between history, society and culture in the creation of content and subjects in their contact with such content, within this context socio-cultural-historical. Then there is the social interactionist view of language as a process of interaction and semiotic mediation in the relationship between the world and man, and language, construct a historical-cultural society as an interface that makes use of it and that it develops with to work with the teaching-learning process of English language. So, working, here, with his tongue in his discursive dynamics in different social contexts, as opposed to work prescriptive/normative, taking as its point of departure and arrival on production of reading and textual production in its different types and genres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sérgio Gomes de Miranda, Instituto Brasil de Ciências e Tecnologia (FIBRA)

Mestre em Educação Pela Pontífice Universidade Católica de Goiás (PUCGO), Goiânia, Goiás – Brasil e Professor de língua portuguesa do Instituto Brasil de Ciência e Tecnologia (FIBRA), Anápolis, Goiás – Brasil.

References

ANDRADE, Maria Margarida de.; HENRIQUES, Antônio. Língua portuguesa: noções básicas para cursos superiores. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2004.

ANDRADE, Maria Margarida de.; MEDEIROS, João Bosco. Comunicação em língua portuguesa: para os cursos de jornalismo, propaganda e letras. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2000.

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola, 2003.

COLE, Michael. Cognitive development and formal schooling: the evidence from cross-cultural research. In: COLE, Michael. Vygotsky and education. New York: Cambridge University Press, 1990. p. 89-108.

FARACO, Carlos Alberto.; TEZZA, Cristovão. Oficina de texto. Petrópolis: Vozes, 2003.

FIORIN, José. Luis. (Org.) Introdução à lingüística. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2002, vol. 1.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1984.

GERALDI, João. Wanderley. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Argumentação e linguagem. 7. ed. rev. Paulo: Cortez, 2002.

LYONS, John. Lingua(gem) e lingüística: uma introdução. Rio de Janeiro: LTC, 1987.

MASETTO, Marcos Tarciso. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000. p. 133-173.

MORATO, Edwiges Maria. O interacionismo no campo lingüístico. Introdução à lingüística: fundamentos epistemológicos. v. 3. São Paulo: Cortez, 2004. p. 311-351.

POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas: Mercado das Letras, 1996.

ROSA, Elisa Zaneratto.; ANDRIANI, Ana Gabriela Pedrosa. Psicologia sócio-histórica: uma tentativa de sistematização epistemológica e metodológica. In: A diversidade da psicologia: uma construção teórica. São Paulo: Cortez, 2002. p. 259-288.

SILVA, Rosa Virgínia Mattos e. Contradições no ensino de português: a língua que se fala X a língua que se ensina. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2001.

TRAVAGLIA, Luis Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 9. ed. rev. São Paulo: Cortez, 2003.

Published

2010-07-11

How to Cite

MIRANDA, Sérgio Gomes de. Language and language: a reflection on the teaching-learning dialectic. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 24–38, 2010. DOI: 10.31977/grirfi.v1i1.462. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/462. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles