Dilectio, resignation and iustitia: possibility of interpreting love as resignation, and conformity with injustice, in the light of Saint Augustine
DOI:
https://doi.org/10.31977/grirfi.v22i1.2622Keywords:
Dilectio; Iustitia; Resignation.Abstract
In the “Commentary on the First Epistle of St. John”, in a specific fragment of the text in which the focus is the Donatist controversy, Augustine states that despite the fact that love is an unavoidable norm for the true Christian life, in case of witnessing an action unjust, the Christian cannot passively accept such an act. However, in that same text, in another context, a kind of resignation is defended as proof that the Christian is in fact living a Christian practice permeated by the love of God. In De civitate Dei Livro XIX, in “On the customs of the Catholic Church and the Manicheans”, and in other works, the same paradox persists: if on the one hand the Christian philosopher recognizes that even living in intense pain and suffering it is possible to conform and finding peace, a possible peace before the situation, on the other hand, defends that it is not fair for a man to submit to another since we are ontologically equal, therefore, apparently not encouraging eupathy in this unfair situation. Thus, our goal in this communication is: to investigate how we can understand the relationship between love and resignation, and whether both concepts can be applied to situations of flagrant injustice experienced or witnessed.
Downloads
References
AGUSTÍN, San. De las costumbres de la Iglesia catolica y de las costumbres de los Maniqueos. In: Obras completas de San Agustín. ed. bilíngüe. Trad., introd. y notas de Teófilo Prieto. Madrid: La Editorial Católica / BAC, 2011. tomo IV, p. 207-388.
AGUSTÍN, San. De la verdadera religion. In: Obras completas de san Agustín. ed. bilíngüe Trad, introd. y notas de Victorino Capánaga. Madrid: La Editorial Catolica/BAC, 2011. tomo IV, p. 3-203.
AGUSTÍN, San. Exposición de la epístola de San Juan a los Partos. In: Obras completas de San Agustín.Trad., introd. y notas de Jose Moran. ed. bilíngue. Madrid: La Editorial Católica / BAC, 1959, vol. XVIII, p. 192-362.
AGUSTÍN, San. La Ciudad de Dios. In: Obras completas de San Agustín. Trad., introd. y notas de Jose Moran. ed. bilíngue. Madrid: La Editorial Católica / BAC, 1958, vol. XVII, Libros XIII-XXII.
AGUSTÍN, San. Las confesiones. In: Obras completas de san Agustín. 9. ed. bilíngüe. Trad. de Angel Custodio Vega. Madrid: La Editorial Catolica/BAC, 2013. tomo II, 629 p.
AGUSTÍN, San. Las retractaciones. In: Obras completas de san Agustín. ed. bilíngüe Trad, introd. y notas de Teodoro C. Madrid. Madrid: La Editorial Catolica/BAC, 1995. tomo XL, p. 593-833.
ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. Trad. de Leonel Vallandro. São Paulo: Abril Cultural, 1973.
ATANÁSIO, Santo. Vida e conduta de Santo Antão. Trad. de Orlando Tiago Loja Rodrigues Mendes. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2010.
BÍBLIA. Português. A Bíblia de Jerusalém. Trad. de Sociedade Bíblica Católica; Paulus. São Paulo: Paulus, 1985.
BROWN, Peter. Santo Agostinho, uma biografia. Trad. de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Record, 2005.
CAIRNS, Earle E. O Cristianismo através dos séculos: uma história da igreja cristã. 2. ed. Trad. de Israel Belo de Azevedo. São Paulo: Vida Nova, 1995.
CAPANAGA, Victorino. Cuadro Cronológcio de las Obras de San Agustin. In: Obras completas de San Agustín. 6. ed. bilíngüe.Trad. introd. y notas de Victorino Capanaga. Madrid: La Editorial Católica / BAC, 1994. tomo I, p. 384-387.
CÍCERO. Dos deveres. Trad. de Alex Marins. São Paulo: Editora Martin Claret, 2005.
CORTINA, Adela. Aporofobia, a aversão ao pobre: um desafio para a democracia. Trad. de Daniel Fabre. São Paulo: Editora Contracorrente, 2020.
EPICTETO. Manual: recomendações estoicas para o bem viver. Trad. de José R. Seabra Filho. Belo Horizonte: Edições Nova Acrópole, 2016.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo dicionário da língua portuguesa. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1986.
GONZALEZ, Justo L. E até aos confins da terra: uma história ilustrada do Cristianismo. Trad. de Hans Udo Fuchs. São Paulo: Vida Nova, 1995. v. 2.
LEÃO, Emmanuel Carneiro, In.AGOSTINHO, Santo. A cidade de Deus: contra os pagãos. 5. ed. Trad. de Oscar Paes Leme. Petrópolis: Vozes; São Paulo: Federação Agostiniana Brasileira, 2000. Parte I. (Coleção Pensamento Humano).
MARKUS, Robert A. Donato, Donatismo. In: FITZGERALD, Allan. (org.). Diccionario de San Agustín: San Agustín a travésdeltiempo. Burgos: Monte Carmelo, 2006. p. 440-445.
PRIETO, Teófilo P. Introducción: De las costumbres de la Iglesia catolica y de las costumbres de los Maniqueos. In: Obras completas de San Agustín. ed. bilíngüe. Trad., introd. y notas de Teófilo Prieto. Madrid: La Editorial Católica / BAC, 2011. tomo IV, p. 204-227.
REALE, Gilvanni. História da filosofia antiga. 2. ed. Trad. de Marcelo Perine; Henrique Cláudio de Lima Vaz. São Paulo: Loyola, 1994. vol. IV, p.608.
SEN, Armatya Kaumar. Desigualdade Reexaminada. Trad. de Ricardo Doninelli Mendes. Rio de Janeiro: Record, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ricardo Evangelista Brandão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in Griot: Revista de Filosofia maintain the copyright and grant the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing sharing and adaptation, even for commercial purposes, with due recognition of authorship and initial publication in this journal. Read more...