On the relevance and relevance of Nietzsche's criticisms of the education of his time

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v21i3.2436

Keywords:

Nietzsche; Education; Criticism; LDB; BNCC.

Abstract

This text aims to demonstrate the relevance and relevance of Nietzsche's criticism to the education of his time, especially those made in the text On the future of our educational establishments, in view of the purposes and objectives of Brazilian education, especially of basic education in high school, described in the Law of National Education Guidelines and in The Common National Curricular Base.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Elielton Sousa, Professor da Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutor(a) em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC/RS), Porto Alegre – RS, Brasil. Professor(a) da Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina – PI, Brasil.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, Ministério da Educação. 2017b.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases Da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: Senado Federal, 1996.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nºs 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho – CLT; revoga a Lei Nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, DF: Senado Federal, 2017a.

DALLABRIDA, Norberto. A reforma Francisco Campos e a modernização nacional do ensino secundário. Educação, v. 32, nº 2, p. 185-191, 2009.

DIAS, Rosa Maria. Nietzsche educador. São Paulo: Scipione, 1993.

FRAGOSO, Myrian Xavier. Nietzsche e a educação. Trans/Form/Ação, vol.1, p. 277-293, 1974.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LÖWITH, K. De Hegel à Nietzsche: a ruptura revolucionária no pensamento do século XIX – Marx e Kierkegaard. Tradução de Luiz Fernando Barrére Martin e Flamarion Caldeira Ramos. São Paulo: Editora UNESP, 2014.

MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão; PINA, Leonardo Docena; MACHADO, Vinícius de Oliveira; LIMA, Marcelo. A Base Nacional Comum Curricular: um novo episódio de esvaziamento da escola no Brasil. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, v. 9, nº 1, p. 107-121, 2017.

MARTON, Scarlett. Nietzsche: das forças cósmicas aos valores humanos. 2ª ed. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2000.

NIETZSCHE, F. III Consideração intempestiva: Schopenhauer educador. IN: Escritos sobre Educação. Tradução, apresentação e notas de Noéli Correia de Melo Sobrinho. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2004.

NIETZSCHE, F. Sobre o futuro dos nossos estabelecimentos de ensino. IN: Escritos sobre Educação. Tradução, apresentação e notas de Noéli Correia de Melo Sobrinho. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2004.

RODRIGO, L. M. Filosofia em sala de aula: teoria e prática para o ensino médio. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

SOBRINHO, Noéli Correia de Melo. A pedagogia de Nietzsche. IN: NIETZSCHE, F. Escritos sobre Educação. Tradução, apresentação e notas de Noéli Correia de Melo Sobrinho. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2004.

Published

2021-10-28

How to Cite

SOUSA, José Elielton. On the relevance and relevance of Nietzsche’s criticisms of the education of his time. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 88–98, 2021. DOI: 10.31977/grirfi.v21i3.2436. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/2436. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles