Brief remarks on the idea of exhaustion of the painting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v20i1.1398

Keywords:

Edge; Contemporary; Movie theater; Hélio Oiticica; School.

Abstract

This article starts from the analysis of Impressionism, Kazimir Malevich's abstractionism and Hélio Oiticica's penetráveis to think about the process of eliminating the edges of painting. Oiticica's thesis is that, at the moment in which she lived and acted, the painting began to do without the edges, spilling out of it and constituting itself as modus vivendi, thus eliminating the notion of an outside and one inside. With this, it defends the substitution of the spectator by the participant. We wonder if cinema, with its moving edges, is also touched by these changes. For that, we will take Cinema Novo and Cinema Marginal. Finally, we wonder if the school institution, as heir to these questions, has been inserted in this debate and what it has or would be its role. In this sense, the question remains about what to expect from this institution after the dilution of the picture (the great narratives, the modern certainties) and the historical vanguards.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Marcolino Claudino de Sousa, Universidade de São Paulo (USP)

Doutor em Educação e Mestre em Filosofia pela Universidade de São Paulo (USP), São Paulo – SP, Brasil.

References

AGAMBEN, Giorgio. “O que é o contemporâneo?” In: O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó/SC: Argos, 2012.

ALEA, Tomás Gutiérrez. Dialética do Espectador. Trad. Itoby Alves Correa Júnior. São Paulo: Summus, 1984.

ASSIS, Machado de. “Nova Geração”. In: ASSIS, Machado de. Obra completa de Machado de Assis. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, vol. III, 1994a.

ASSIS, Machado de. “Instinto de Nacionalidade”. In: ASSIS, Machado de. Obra completa de Machado de Assis. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, vol. III, 1994b.

BAECQUE, Antoine de. Cinefilia: invenção de um olhar, história de uma cultura. Trad. André Telles. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

BRITO, Ronaldo. “O acontecimento artístico”. In: BRITO, Ronaldo. Experiência Crítica. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

DUNKER, Christian. Mal-estar Sofrimento e Sintoma: uma psicopatologia do Brasil entre muros. São Paulo: Boitempo, 2015.

EAGLETON, Terry. A Função da Crítica. Trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

ELIOT, Thomas Stearns. “A função da Crítica”. In: ELIOT, Thomas Stearns. Ensaios. Trad. Ivan Junqueira. São Paulo: Art Editora, 1989.

LACAN, Jacques. O Seminário XI: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise (1964). Trad. M. D. Magno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

FAVARETTO, Celso Fernando. “Por entre rastros e restos”. In: Cadernos Benjaminianos, Número especial. Belho Horizonte, 2013, pp. 70-76.

FAVARETTO, Celso Fernando. A invenção de Hélio Oiticica. São Paulo: EDUSP, 2000.

MARX, Karl & ENGELS, Friedrich. “Teses sobre Feuerbach”. In MARX, Karl & ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. Trad. Álvaro Pina. São Paulo: Expressão Popular, 2016.

OITICICA, Hélio. Encontros: Hélio Oiticica. Rio de Janeiro: Azougue, 2009.

OLIVEIRA, Andrey Pereira. Laocoonte, de Lessing, passagem obrigatória: algumas reflexões sobre palavra e imagem. João Pessoa: Graphos, Vol. 12, N. 2, Dez/2010 – ISSN 1516-1536.

ROSENBERG, Harold. “A Revolução Virtual”. In: ROSENBERG, Harold. A tradição do novo. Trad. Cezar Tozzi. São Paulo: Perspectiva, 1974a.

ROSENBERG, Harold. “Os Action Painters Norte-Americanos”. In: ROSENBERG, Harold. A tradição do novo. Trad. Cezar Tozzi. São Paulo: Perspectiva, 1974b.

SOUSA, Daniel Marcolino Claudino de. O cinema na escola: aspectos para uma (des) educação. 2017. 326p. Tese (Doutorado em Educação). São Paulo: Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2017.

XAVIER, Ismail. Cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2004, 2ª. edição.

Published

2020-02-12

How to Cite

DE SOUSA, Daniel Marcolino Claudino. Brief remarks on the idea of exhaustion of the painting. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 1–16, 2020. DOI: 10.31977/grirfi.v20i1.1398. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/1398. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles