Brief remarks on the idea of exhaustion of the painting
DOI:
https://doi.org/10.31977/grirfi.v20i1.1398Keywords:
Edge; Contemporary; Movie theater; Hélio Oiticica; School.Abstract
This article starts from the analysis of Impressionism, Kazimir Malevich's abstractionism and Hélio Oiticica's penetráveis to think about the process of eliminating the edges of painting. Oiticica's thesis is that, at the moment in which she lived and acted, the painting began to do without the edges, spilling out of it and constituting itself as modus vivendi, thus eliminating the notion of an outside and one inside. With this, it defends the substitution of the spectator by the participant. We wonder if cinema, with its moving edges, is also touched by these changes. For that, we will take Cinema Novo and Cinema Marginal. Finally, we wonder if the school institution, as heir to these questions, has been inserted in this debate and what it has or would be its role. In this sense, the question remains about what to expect from this institution after the dilution of the picture (the great narratives, the modern certainties) and the historical vanguards.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. “O que é o contemporâneo?” In: O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó/SC: Argos, 2012.
ALEA, Tomás Gutiérrez. Dialética do Espectador. Trad. Itoby Alves Correa Júnior. São Paulo: Summus, 1984.
ASSIS, Machado de. “Nova Geração”. In: ASSIS, Machado de. Obra completa de Machado de Assis. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, vol. III, 1994a.
ASSIS, Machado de. “Instinto de Nacionalidade”. In: ASSIS, Machado de. Obra completa de Machado de Assis. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, vol. III, 1994b.
BAECQUE, Antoine de. Cinefilia: invenção de um olhar, história de uma cultura. Trad. André Telles. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
BRITO, Ronaldo. “O acontecimento artístico”. In: BRITO, Ronaldo. Experiência Crítica. São Paulo: Cosac Naify, 2005.
DUNKER, Christian. Mal-estar Sofrimento e Sintoma: uma psicopatologia do Brasil entre muros. São Paulo: Boitempo, 2015.
EAGLETON, Terry. A Função da Crítica. Trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
ELIOT, Thomas Stearns. “A função da Crítica”. In: ELIOT, Thomas Stearns. Ensaios. Trad. Ivan Junqueira. São Paulo: Art Editora, 1989.
LACAN, Jacques. O Seminário XI: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise (1964). Trad. M. D. Magno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
FAVARETTO, Celso Fernando. “Por entre rastros e restos”. In: Cadernos Benjaminianos, Número especial. Belho Horizonte, 2013, pp. 70-76.
FAVARETTO, Celso Fernando. A invenção de Hélio Oiticica. São Paulo: EDUSP, 2000.
MARX, Karl & ENGELS, Friedrich. “Teses sobre Feuerbach”. In MARX, Karl & ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. Trad. Álvaro Pina. São Paulo: Expressão Popular, 2016.
OITICICA, Hélio. Encontros: Hélio Oiticica. Rio de Janeiro: Azougue, 2009.
OLIVEIRA, Andrey Pereira. Laocoonte, de Lessing, passagem obrigatória: algumas reflexões sobre palavra e imagem. João Pessoa: Graphos, Vol. 12, N. 2, Dez/2010 – ISSN 1516-1536.
ROSENBERG, Harold. “A Revolução Virtual”. In: ROSENBERG, Harold. A tradição do novo. Trad. Cezar Tozzi. São Paulo: Perspectiva, 1974a.
ROSENBERG, Harold. “Os Action Painters Norte-Americanos”. In: ROSENBERG, Harold. A tradição do novo. Trad. Cezar Tozzi. São Paulo: Perspectiva, 1974b.
SOUSA, Daniel Marcolino Claudino de. O cinema na escola: aspectos para uma (des) educação. 2017. 326p. Tese (Doutorado em Educação). São Paulo: Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2017.
XAVIER, Ismail. Cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2004, 2ª. edição.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Daniel Marcolino Claudino de Sousa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in Griot: Revista de Filosofia maintain the copyright and grant the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing sharing and adaptation, even for commercial purposes, with due recognition of authorship and initial publication in this journal. Read more...