Dionysius Pseudo Areopagite and the nothingness of God

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v19i3.1235

Keywords:

Dionysius Pseudo-Areopagite; Neoplatonism; Nothingness; God; Apofaticism.

Abstract

Accordingly to a celebrated Heideggerian statement, we could say that the history of Western philosophy is constituted as an onto-theo-logy. This assertion, which in its critical context has a delimited theoretical-methodological meaning for those who seek to understand the guiding question of Greek philosophy and, later, Christian, that is, the foundament of the real or of the being, does not hold up when applied to the apophatic Dionysian tradition. Marked by the dialogue with Neoplatonism, the Corpus areopagyticum, by its radical apophatic characteristic, not only puts in suspension a certain historical-philosophical linearity inherited from Plato's thought, but establishes a way of treating human language regarding the divine that remains in force to the present day. This article aims to think, in the light of the dialogue with Neoplatonic thought, the notion of God as "nothingness of all that is" and its consequences for Dionysian negative theology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cicero Cunha Bezerra, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Doutor em Filosofia pela Universidad de Salamanca (USAL), Salamanca – Espanha. Professor de Filosofia da Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristovão – SE, Brasil. Pesquisador Produtividade, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), Brasil, 2019/2021

References

BEIERWALTES, W. Identità e Differenza, trad. Salvatore Saini, Milano: Vita e Pensiero, 1989.

BEIERWALTES, W. Platonismo nel Cristianesimo, trad. Mauro Falcioni, Milano: Vita e Pensiero, 2000.

BEIERWALTES, W. Plotino, un cammino di liberazione verso l’interiorità, lo Spirito e l’Uno, trad. Enrico Peroli, Milano: Vita e Pensiero, 1993.

BEZERRA, C.C Mística e neoplatonismo em Dionísio Pseudo-Areopagita, São Paulo: Paulus, 2009.

BEZERRA, C.C. Compreender Plotino e Proclo, Petrópolis: Vozes, 2006.

BRÉHIER, E, Plotino, Ennéades III, texte établi et traduit par Émile Bréhier, Paris: Les Belles Lettres, 1925.

BUSSANICH, J. A metafísica do Uno in: GERSON L.P (org), Plotino, trad. Mauricio Pagotto Marsola, São Paulo: Ideias & Letras, 2017. Pp.55-86.

CARVALHO, M.S. Pseudo-Dionísio Areopagita, Teologia mística, Porto: Fundação Eng. António de Almeida, 1996.

CORSINI, E. Il trattato De Divinis Nominibus dello Pseudo-Dionigi e i commenti neoplatonici al Parmenide, Torino: Università di Torino, 1962, p.121.

DERRIDA, J. Salvo o nome, trad.Nicia Adan Bonatti, Campinas: Papirus, 1995.

DERRIDA, J. Cómo no hablar y otros textos, Barcelona: Proyecto A Ediciones, 1997.

DILLON, S.K.W. Dionysius the Areopagite and the Neoplatonist Tradition. Despoiling the Hellens, Aldershot: Ashagate, 2007.

DIONISIO, P. A. Corpus dionysiacum, Ed. HEIL, G. e RITTER, A.M. Berlin: Gruyter, 2012.

DODDS, E.R. Proclus, The Elements of Theology, translation, introduction and commetary by E.R.Dodds, Oxford University Press, 1963

ECKHART, M. Sermões alemães, 61-105, trad. Enio Paulo Giachini, Bragança paulista: Editora Universitária São Francisco; Petrópolis: Vozes, 2008.

GANDILLAC, M. Denys, l’Areopagite: La Hiérarchie Céleste. Introd. por René Roques; estudo e texto crítico por Günter Heil. Paris: Ed. du Cerf, 1958.

IVÁNKA, E.V. Platonismo cristiano recezione e trasformazione del Platonismo nella Patristica, trad. Enrico Peroli, Milano: Vita e Pensiero,1992.

LILLA, S. Pseudo-Denys L’Aréopagite, Porphyre et Damascius, in: ANDIA, Y (Ed.), Denys L’Aréopagite et as postérité en Orient et en Occident, Actes du Colloque Internacional, Paris: 21-24, septembre, 1994, Paris: Institu d’Études Augustiniennes, 1997.

NARBONNE, J-M. Hénologie, ontologie et Ereignis (Plotin-Proclus-Heidegger), Paris: Les Belles Lettres, 2001.

RIST, J. Plotino e a filosofia cristã in: GERSON L.P (org), Plotino, trad. Mauricio Pagotto Marsola, São Paulo: Ideias & Letras, 2017, pp.443-473.

SCAZZOSO, P. Tutte le opere. Milano: Bompiani, 2009.

SCHIAVONE, M. Neoplatonismo e Cristianesimo nello Pseudo-Dionigi, Milano:Marzorati, 1962.

SANTORO, F. Filósofos épicos I : Parmênides e Xenófanes, fragmentos / edição do texto grego, tradução e comentários Fernando Santoro ; revisão cientifica Néstor Cordero. - Rio de Janeiro : Hexis : Fundação Biblioteca Nacional, 2011.

TAZZOLIO, F. Du lien de l’Un et de l’Étre chez Plotin, Paris: L’Harmattan, 2002.

TROUILLARD, J. Proclus, Éléments de Théologie, traduction, introduction et notes par Jean Trouillard, Paris: Aubier, Éditions Montaigne, 1965.

VANNESTE, J. Le mystère de Dieu. Essai sur la structure rationnelle d ela doctrine mystique du Pseudo-Denys l’Aréopagite, Bruxelles, DEsclée du Brouwer, 1959.

YANNARÀS, C. Heidegger e Dionigi Areopagita, assenza e ignoranza di Dio, a cura di Antonis Fyrigos, Roma: Città Nouva Editrice, 1995.

Published

2019-10-15

How to Cite

BEZERRA, Cicero Cunha. Dionysius Pseudo Areopagite and the nothingness of God. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 294–304, 2019. DOI: 10.31977/grirfi.v19i3.1235. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/1235. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles