Education and emancipation in the critical theory of the society of Theodor W. Adorno

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v19i2.1180

Keywords:

Education and Emancipation; Critical Theory; Adorno.

Abstract

This article presents the contribution of Theodor W. Adorno to the configuration of an education capable of confronting contemporary irrationalism, through a resumption of the definition of dialectics as a critic of philosophical thought. It has modernly limited itself to rationalizing rationality to the highest power, without dwelling on the effects of its unfulfilled promises. The work of Adorno is recognized by a propensity according to which it is the responsibility of philosophy to critically reflect and clarify the way culture organizes itself. Such a proposition leads to a theoretical project that presupposes an awareness of the misconceptions of reason, in an attempt that, through enlightenment, man can construct possibilities of autonomy and emancipation. The article is organized in two parts, as follows: 1. Theorical-practical ambitions of the critical theory of society and 2) The threads that weave TW Adorno's critical theory, divided into three topics: a) The general cultural climate of late capitalism - the propensity for barbarism; b) Bankruptcy of culture - objective reason of barbarism; c) Reflexes of damaged life: the sickness of contact.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cleidson de Jesus Rocha, Universidade Federal do Acre (UFAC)

Doutor em Filosofia. Professor da Universidade Federal do Acre (UFAC), Cruzeiro do Sul – AC, Brasil. Estágio pós-doutoral na Universidade de São Paulo (USP), São Paulo – SP, Brasil.

References

ADORNO. T. W. e HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Trad. Guido de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1985.

ADORNO, T. W. Dialética Negativa. Trad. José Maria Rispalda. Revisor Jesús Aguirre. Madrid: Taurus, 1975.

ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. Trad. Wolfgang Leo Maar. In: Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, T. W. Introdução à controvérsia sobre o positivismo na sociologia Alemã. In: Theodor Adorno: Textos Escolhidos. Trad. Wolfgang Leo Maar. Consultoria Paulo Eduardo Arantes. S. Paulo: Nova Cultural, 1996.

ADORNO, T. W. Mínima Moralia: reflexões a partir da vida danificada. 2ª ed., S. Paulo, Ática, 1993.

ADORNO, T. W. Teoria da Semicultura. Trad. Newton Ramos-de-Oliveira com colaboração de Bruno Pucci e Cláudia Moura. In: Educação e Sociedade. Campinas-SP. Ed. Papirus, ano XVII, dez., 1996.

CASSIRER, Ernest. A Filosofia do Iluminismo. Campinas: Unicamp. 1992.

CEPPAS, Felipe. Formação filosófica e crítica: Adorno e o ensino de filosofia em nível introdutório. 2003. 303 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

GUR-ZE’EV, Ilan. http://www.consciencia.net/2004/arquivo/boletim4.html. Acesso em 03/03/2019.

GUR-ZE’EV. Ilan. Toward a disporic education: multi-culturalism, post-colonialism and conter-education in post-modern. Tel-Aviv, Israel. Resling (Hebrew), 2004.

HABERMAS, Jürgen. O entrelaçamento de mito e esclarecimento. In: O Discurso Filosófico da Modernidade. S. Paulo: Martins Fontes, 2000.

JAY, Martin. As ideias de Adorno: Trad. Adail Ubirajara Sobral. S. Paulo: Cultrix: Editora da Universidade de S. Paulo, 1988.

KANT, I. Resposta à pergunta: “Que é esclarecimento?”. In: Textos Seletos. Petrópolis: Vozes, 1985.

LASCH, Christopher. O mínimo eu: sobrevivência psíquica em tempos difíceis. Trad. João Roberto Martins Filho. Brasiliense: S. Paulo, 1990.

LEVI, Primo. Os afogados e os sobreviventes. Trad. Luiz Sérgio Henriques. S. Paulo. Paz e Terra, 2004.

LEO MAAR. A Formação em questão: Lukács, Marcuse e Adorno. A Gênese da Indústria Cultural”. In: A Educação Danificada: contribuições à teoria crítica da educação / Organizadores Antônio Álvaro Zuin, Bruno Pucci, Newton Ramos-de-Oliveira. Petrópolis, RJ: Vozes; São Carlos, SP: Universidade Federal de São Carlos, 1997.

ROUANET, Sérgio Paulo. As razões do iluminismo. S. Paulo. Companhia das Letras, 1986.

VALCÁRSEL, Amélia. “Ética como valor fundamental”. In: Ética e Cultura. Danilo Santos de Miranda (Org). S. Paulo:Ed. Perspectiva: Edições SESC SP, 2011.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Indústria Cultural e Educação: o novo canto da sereia. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.

Published

2019-06-13

How to Cite

ROCHA, Cleidson de Jesus. Education and emancipation in the critical theory of the society of Theodor W. Adorno. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 194–217, 2019. DOI: 10.31977/grirfi.v19i2.1180. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/1180. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles