Plato and philosophy classes in high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v10i2.608

Keywords:

High School; Philosophy; Plato

Abstract

The paper presents and discusses two issues: the philosophy classes in Brazilian high school and the philosophy of Plato. The first issue is worked more as a consequence professional practice, however, not refraining from significant theoretical contributions. The second issue, this is, the philosophy of Plato, results from research on the Athenian philosopher, as can be found in its extensive production, and will directly contribute to the teaching practice of philosophy professionals engaged primarily in teaching basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriel Rodrigues Rocha, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Doutorando em Filosofia na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS), Rio Grande do sul, Brasil.Professor de filosofia na educação básica.

References

BIRMAN, J. Mal-estar na atualidade: a psicanálise e as novas formas de subjetivação. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

GALLO, S. Deleuze e a Educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

FOUCAULT, M. A Hermenêutica do sujeito. Curso dado no Collège de France (1981-1982). Trad., Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

HUSSAK, P. (org.) Pensando a Formação: escritos sobre filosofia e educação. Rio de Janeiro: EDUR: NAU, 2009.

KOHAN, W. O. Filosofia: o paradoxo de aprender e ensinar. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009. (Coleção Ensino de Filosofia)

LÉVY, P. O que é Virtual? Trad., Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1996.

LÉVY, P. Cibercultura. Trad., Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 199

PLATÃO. O primeiro Alcibíades. Trad., Carlos Alberto Nunes. Pará: Universidade Federal do Pará, 1975.

PLATÃO. Leis e Epínomis. Trad., Carlos Alberto Nunes. v. XII – XIII. Pará: Universidade Federal do Pará, 1980.

PLATÃO. Diálogos: Sofista e Político. Trad., Jorge Paleikat e João Cruz Costa. São Paulo: Abril Cultural, 1972.

REALE, G. O Saber dos Antigos: terapia para os tempos atuais. Trad., Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

RUSSELL, Bertrand. Os Problemas da Filosofia. Trad., Introd., e notas, Desidério Murcho. Portugal: Edições 70, 2008.

TRABATTONI, F. Platão. Trad., Rineu Quinalia. São Paulo: Annablume, 2010. (Coleção Archai: as origens do pensamento ocidental, 2).

Published

2014-12-15

How to Cite

ROCHA, Gabriel Rodrigues. Plato and philosophy classes in high school. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 226–241, 2014. DOI: 10.31977/grirfi.v10i2.608. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/608. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles