Education as a timeless value

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v9i1.602

Keywords:

Education; Plato; St. Augustine; Rousseau; Kant.

Abstract

The main goal of the paper is to think education as a timeless value. We will present a double sense that this timeless can assume: Education is an essential value, either in the course of history or in the course of our life. Considering the first proposed sense (1), we will highlight its timelessness, namely in philosophical field. Thus, we will stand out the following works: (1.1) The Republic, by Plato; (1.2) The Master, by St. Augustine; (1.3) Emile, by Rousseau, and (1.4) Pedagogy, by Kant.       Relative to the second sense, about the timeless of education in the course of life (2), will be stand out the four main pillars of this same education, as they are presented in the relevant Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century: (2.1) learning to know; (2.2) learning to do; (2.3) learning to live together; (2.4) learning to be. Finally, we will try to emphasize an essential common purpose for the proposed two senses: learning to be.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudia Maria Fidalgo da Silva, Universidade do Porto (UP)

Bolseira da Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT). Investigadora doutoranda do Instituto de Filosofia da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Portugal.

References

AGOSTINHO, Santo. O Mestre. Trad. António Pinheiro. Porto: Porto Editora, 1995;

ARAÚJO, Luís de. Sob o Signo da Ética, Porto: Granito Editores, 2000;

AZEVEDO, Maria da Conceição; MEDEIROS, Emanuel Oliveira. “Na cidade educativa, quem é o meu próximo?” In: Pereira, Paula Cristina (org.), A Filosofia e a cidade. Porto: Campo das Letras, 2008;

DELORS, Jacques. Educação – Um tesouro a descobrir. Trad. José Carlos Eufrázio, Porto: Edições ASA, 1996;

KANT. Fundamentação da Metafísica dos Costumes. Trad. Paulo Quintela. Lisboa: Edições 70, 1995;

KANT. Crítica da faculdade do juízo. Introd. António Marques, trad. e notas de António Marques e Valério Rohden. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1998;

KANT. A religião nos limites da simples razão. Trad. Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 2008;

KANT. Pedagogia. Trad., João Tiago Proença. Lisboa: Edições 70, 2012.

LOUDEN, Robert. Kant´s Impure Ethics – From Rational Beings to Human Beings. Oxford: Oxford University Press, 2000;

PINTO, Maria José Vaz. Sofistas – Testemunhos e fragmentos. Introd. Maria José Vaz Pinto, trad. e notas Ana Alexandre Alves de Sousa e Maria José Vaz Pinto. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2005;

PIRES, Lídia Cardoso. “As mil e uma histórias”, Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto – Secção de Filosofia, II Série, Vol. XV-XVI, Porto, 1998-99;

PLATÃO. A República. Trad. Maria Helena Pereira. Lisboa: F.C.Gulbenkian, 2001;

ROUSSEAU. Emílio. Sel., trad. notas e pref. António Sérgio, Lisboa: Editorial Inquérito, Lda., 1940;

SANTOS, Robinson. “Liberdade e coerção: a autonomia moral é ensinável?”, 2011. Disponível em: http://www.sociedadekant.org/studiakantiana/index.php/sk/article/view/97/48;

SILVA, Cláudia. “Valores e educação: Entre a facticidade e a idealidade”, Revista Sol Nascente, nº 4, 2013. Disponível em: http://www.ispsn.org/sites/default/files/magazine/articles/N4_art12.pdf.

Published

2014-06-15

How to Cite

SILVA, Cláudia Maria Fidalgo da. Education as a timeless value. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 26–45, 2014. DOI: 10.31977/grirfi.v9i1.602. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/602. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles