Compassion and solidarity: a dialogue between Schopenhauer and Rorty

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v6i2.536

Keywords:

Will; Compassion; Solidarity; Neopragmatism; Nofoundationism.

Abstract

This paper aims to present the philosophical conceptions of compassion in Schopenhauer and of solidarity in Rorty. It is not intended to deepening any of the referred perspectives, whether metaphysical or neopragmatic, but only to showing briefly how they arrived to different positions by reflecting over a common theme.     

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Henrique Mendes V. de Oliveira, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Mestrando em filosofia pela Universidade Federal do Piauí (UFPI), Piauí – Brasil, professor do Instituto Federal do Piauí (IFPI), Piauí - Brasil.

References

NIETZSCHE, Friedrich. Schopenhauer como educador. IN:- Friedrich Nietzsche: Obras incompletas (Os Pensadores). São Paulo: Nova Cultural, 1987.

RORTY, R. A filosofia e o espelho da natureza. Trad. Antônio Trânsito, rev. César R. de Almeida. Relume-Dumará: Rio de Janeiro, 1994.

RORTY, R. Consequences of pragmatism. Minessota Press: Minneapolis, 2008.

RORTY, R. Contingência, Ironia e Solidariedade. Trad. Vera Ribeiro. Martins Fontes: São Paulo, 2007.

SCHOPENHAUER, A. O mundo como vontade e como representação. Trad. Jair Barboza. São Paulo: Unesp, 2005.

SCHOPENHAUER, A. Sobre o fundamento da moral. Trad. Maria L. M. Cacciola. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2012-12-14

How to Cite

OLIVEIRA, André Henrique Mendes V. de. Compassion and solidarity: a dialogue between Schopenhauer and Rorty. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 73–82, 2012. DOI: 10.31977/grirfi.v6i2.536. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/536. Acesso em: 5 dec. 2024.

Issue

Section

Articles