Philosophical conditions for a husserlian aesthetic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v21i3.2340

Keywords:

Phenomenology; Aesthetics; Experience; Perception.

Abstract

This paper presents philosophical conditions for the foundation of a specifically Husserlian aesthetic. Therefore, will be at first considered philosophical equivalences of two modalities of conscious experience: phenomenological and aesthetic. Thereafter, we highlight some of the concepts that guide Husserlian phenomenology as perception, intuitive experience, imagination and image consciousness. We present a conceptual approach of phenomenological experience as an experience of immediate awareness that has in perception the privileged path to access data originating from intentional objects. Aesthetics experience as a specific type of perception and loss, becomes a modality of phenomenological experience, insofar as it integrates, in itself, the same subject and object in a relationship properly intentional experience, functioning as a perfect paradigm of phenomenological perception opposed to naturalized experience model. Both aesthetics and phenomenology make it possible to centralize conscious experience in relation to world-consciousness, much more than the objective characterization of the world or any purely psychological facts. In both philosophical fields, imagination has a prominent status.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciane Lindenmeyer, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Doutorando(a) em Filosofia na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo – RS, Brasil.

References

ARAÚJO, Joaquim Carlos. Estudos Husserlianos de Maria Manuela Saraiva. In: Phainomenon, n. 22-23, Lisboa, 2011, p. 249-274.

BAUMGARTEN, Alexander. Estética, a lógica da arte e do poema. Trad. Míriam Sutter Medeiros. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.

CERBONE, David R. Fenomenologia. Edição digital. Tradução de Caesar Souza. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2012. Livro eletrônico.

DUFRENNE, Mikel. Estética e Filosofia. Trad. Roberto Figurelli. 3ª edição. São Paulo: Editora Perspectiva, 2002.

DUFRENNE. The phenomenology of Aesthetic Experience. Translated by Edward S. Casey. Evaston: Northwestern University Press, 1973.

GADAMER, Hans Georg. Verdade e Método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Trad. Flávio Paulo Meurer. 1ª Edição. Petrópolis: Editora Vozes, 1997.

HEIDEGGER, Martin. A origem da obra de arte. Trad. Maria da Conceição Costa. Lisboa: Edições 70, 1977.

HEIDEGGER, Martin. Os problemas fundamentais da fenomenologia. Trad. Marco Antônio Casanova. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

HUSSERL, Edmund. A crise da humanidade europeia e a Filosofia. Trad. Urbano Zilles. 3.ª Ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.

HUSSERL, Edmund. Ideias para uma fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica: introdução geral à fenomenologia pura. Trad. Márcio Suzuki. Aparecida SP: Ideias e letras, 2006.

HUSSERL, Edmund. Lições para uma fenomenologia da consciência interna do tempo. De acordo com o texto da Husserliana X. Trad. Pedro M. S. Alves. Lisboa: Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 1994.

HUSSERL, Edmund. Meditações Cartesianas e Conferências de Paris. De acordo com o texto de Husserliana I; editado por Stephan Strasser; traduzido por Pedro M. S. Alves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

HUSSERL, Edmund. Phantasie, Bildbewusstsein, Erinnerung: zur Phänomenologie der anschaulichen Vergegenwärtigungen. Texte aus dem Nachlass (1898-1925). Hua XXIII. Hrsg. von E. Marbach. The Hague: Nijhoff, 1980.

JIMENEZ, Marc. O que é estética. Trad. Fulvia M. L. Moretto. São Leopoldo: Editora Unisinos, 1999.

MOURA, Carlos Alberto Ribeiro de. Crítica da razão na fenomenologia. São Paulo: Nova Stella: Editora da Universidade de São Paulo. 1989.

ROSENFIELD, Kathrin H. Estética. 2ª Ed. Edição digital. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2006.

SAES, Sílvia Faustino de Assis. Percepção e imaginação. 1ª Ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

SARAIVA, Maria Manuela. L’imagination selon Husserl. The Hague, Netherlands: Martinus Nijhoff, 1970.

SARTRE, Jean-Paul. A transcendência do ego: esboço de uma descrição fenomenológica. Trad. João Batista Kreuch. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

SARTRE, Jean-Paul. Esboço para uma teoria das emoções. Trad. Paulo Neves. Porto Alegre: L&PM, 2009.

SERRA, Alice Mara. Imagem e suporte: Fenomenologia e desconstrução. Ekstasis: revista de fenomenologia e hermenêutica. V.3. N.1, p. 25-42. 2014. Disponível em: < https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/Ekstasis/article/view/12790 > Acesso em 20 de Abril de 2021. http://dx.doi.org/10.12957/ek.2014.12790 .

SUASSUNA, Ariano. Iniciação à estética. Rio de Janeiro: José Olympio, 2008.

Published

2021-10-28

How to Cite

LINDENMEYER, Luciane. Philosophical conditions for a husserlian aesthetic. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 197–217, 2021. DOI: 10.31977/grirfi.v21i3.2340. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/2340. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles