Heidegger’s critique of aesthetics in the origin of the work of art (Der Ursprung des Kuntwerkes, 1936)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v21i1.2190

Keywords:

Heidegger; The Origin of the Work of Art; Ontology of the work of art; Metaphysics; Aesthetics.

Abstract

The following article aims to present and develop Martin Heidegger's criticism of Aesthetics from the essay The Origin of the Work of Art (Der Ursprung des Kunstwerkes, 1936). For Heideggerian thinking, Aesthetics, as an heir to the metaphysical paradigms, kills what is essential in the art (its ontological truth) by taking it fundamentally as an object capable of provoking and impacting the sensitivity of the contemplating subject. As will be shown Heidegger traces the origin (Ur-sprung) of such a conception in the first Western philosophical systems with Plato and Aristotle, and its development in the initial moments of modernity with Descartes and the other heirs of his thinking. Since we are already at the heart of historical sedimentation when conceiving works of art, it is necessary to dive into such sedimentation to develop the sleeping potentialities. This is the invitation that Heidegger offers us and that we also offer the reader here.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luan Alves dos Santos Ribeiro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutorando em Filosofia na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre – RS, Brasil.

References

AGOSTINHO, Santo. Confissões. Trad.: Frederico Ozanam Pessoa de Barros. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2017.

ARISTÓTELES. Metafísica. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

ARISTÓTELES. Poética. Terceira Edição. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.

BAUMGARTEN, Alexander. A Estética. In: BAUMGARTEN, Alexander. A Lógica da Arte e do Poema. Petrópolis: Editora Vozes, 1993.

CARNEIRO LEÃO, Emmanuel. Apresentação. In ANAXIMANDRO, PARMÊNIDES e HERÁCLITO. Os Pensadores Originários. Petrópolis: Vozes de Bolso, 2017.

DESCARTES, René. Meditações Metafísicas. In: DESCARTES, René. Descartes (Col. Os Pensadores). São Paulo: Editora Nova Cultural, 1996.

DUARTE, Irene Borges. Prólogo à edição portuguesa. In HEIDEGGER. Caminhos de Floresta. Terceira edição. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2014

KANT, Immanuel. Crítica da Faculdade do Juízo. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 1993.

NUNES, Benedito. Hermenêutica e Poesia: O pensamento Poético. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

NUNES, Benedito. Passagem Para o Poético: Filosofia e Poesia em Heidegger. São Paulo: Editora Ática, 1986.

HADOT, Pierre. O Véu de Ísis: Ensaio Sobre a História da Ideia de Natureza. São Paulo: Edições Loyola, 2006.

HAAR, Michel. A Obra de Arte: Sobre a Ontologia das Obras. Rio de Janeiro: DIFEL, 2007.

HUME, David. Do Padrão do gosto. In: HUME, David. A Arte de Escrever Ensaio. Trad. Márcia Suzuki e Pedro Paulo Pimenta. São Paulo: Iluminuras, 2008.

HEIDEGGER, Martin. A Origem da Obra de Arte. In: HEIDEGGER, Martin. Caminhos de Floresta. 3ª Edição. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2014a.

HEIDEGGER, Martin. O Tempo da Imagem do Mundo. In: HEIDEGGER, Martin. Caminhos de Floresta. Terceira edição. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2014b.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Col. Multilíngues de Filosofia Unicamp. 1ª reimpressão. Trad. Fausto Castilho. Petrópolis: Vozes, 2014c.

HEIDEGGER, Martin. Que é uma coisa? Trad. Carlos Morujão. Lisboa: Edições 70, 1992.

HEIDEGGER, Martin. Vontade de poder como arte. In: HEIDEGGER, Martin. Nietzsche I. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

PLATÃO. A República. Décima Edição. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.

SILVA, Idalina; CASTRO, Manuel de. Notas de tradução. In. HEIDEGGER. A Origem da Obra de Arte. Trad.: Idalina Azevedo da Silva e Manuel Antônio de Castro. São Paulo: Edições 70, 2010.

VATTIMO, Gianni. Introdução a Heidegger. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.

ZARADER, Marlène. Heidegger et les paroles de l'origine. Paris: Vrin, 1986.

Published

2021-02-01

How to Cite

ALVES DOS SANTOS RIBEIRO, Luan. Heidegger’s critique of aesthetics in the origin of the work of art (Der Ursprung des Kuntwerkes, 1936). Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 301–319, 2021. DOI: 10.31977/grirfi.v21i1.2190. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/2190. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles