Nietzsche's letters: education and art as an instrument in favor of culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v21i1.2152

Keywords:

Art; Education; Culture; War.

Abstract

The following text is a fragment of a doctoral work and will cover a specific period of the young Nietzsche's life, when he served as a nurse-soldier in the Franco-Prussian war. It was the moment of writing his first book The birth of tragedy. The struggle for culture figured as the weapon used to prevail in favor of its elevation. It was intended that she return to the classics of Antiquity and Germany as horizons to guide a thought as an “instrument of combat”. In addition to this direct experience in the war, these missives refer to art, especially the musical, which, in our understanding, figured as an educational medium. It is worth noting that several moments in Nietzsche's daily experience, his occupations, creations, fights, doubts, suffering, work; all were springs that propelled his thinking and the constitution of a personality that learned and created ways to educate himself and also generated an instrument for thinking and confronting the dominant way of life in his time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enock da Silva Peixoto, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutor em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro – RJ, Brasil.

References

DIAS, Rosa Maria e OLIVEIRA, Marina Gomes de (et al) Nietzsche e as cartas. 1ª ed. Rio de Janeiro: Via Verita, 2019.

GUERVÓS, Luis Enrique de Santiago. A dimensão estética do jogo na filosofia de F. Nietzsche. Tradução de Vinicius de Andrade. Cadernos Nietzsche 28, 2011.

MARQUES, Antonio. “No fundo sou todos os homens da história”: Nietzsche: Os vinte anos fundamentais a partir de suas cartas. Círculo de Leitores, 1996.

NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia ou helenismo e pessimismo. Trad. J. Guinsburg. São Paulo: Cia das Letras, 1992.

NIETZSCHE, Friedrich. A visão dionisíaca do mundo, e outros textos de juventude. Tradução de Marcos Sinésio Pereira Fernandes e Maria Cristina dos Santos de Souza. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

NIETZSCHE, Friedrich. Correspondencias II: abril de 1869 – dezembro de 1874. Traducción y notas a las cartas de José Manuel Romero Cuevas y Marco Parmeggiani. Editorial Trotta, Madrid, 2007.

NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra, um livro para todos e para ninguém. Tradução de Mario da Silva. 18ª edição, Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

NIETZSCHE, Friedrich. Digitale Kritische Gesamtausgabe von Nietzsches Werken und Briefen. Edição organizada por Paolo D'Iorio, baseada na edição crítica de G. Colli e M. Montinari e publicada pela Nietzsche Source. Edição eletrônica. Acesso em 01/04/2020.

ROMERO Cuevas, José Manuel. Criticar a Nietzsche (sin sucumbir en el intento) Réplica a “Redimir a Nietzsche (por enésima vez)”.Logos: Anales dês Seminario de Metafísica; Madrid Vol. 52, 2019.

SAFRANSKI, Rüdiger. Nietzsche: biografia de uma tragédia. Tradução de Lya Luft. São Paulo: Geração Editorial, 2001.

SAFRANSKI, Rüdiger. Nietzsche. Biographie seines Denkens. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 2005.

SILVEIRA, João Eduardo Navachida. Nietzsche e a guerra Franco-Prussiana. Revista: Ensaios Filosóficos, Volume XVII – Julho de 2018.

WAGNER, Richard. Beethoven. Dichtungen und Schriften, vol. IX.Ed. de Dieter Borchmeyer. Frankfurt am Main: Insel, 1983.

Published

2021-02-01

How to Cite

DA SILVA PEIXOTO, Enock. Nietzsche’s letters: education and art as an instrument in favor of culture. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 320–330, 2021. DOI: 10.31977/grirfi.v21i1.2152. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/2152. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles