To think the melancholy: from Hippocrates to Walter Benjamin’s revolutionary pessimism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v20i2.1734

Keywords:

Walter Benjamin; Melancholy; Pessimismo; Revolution.

Abstract

This article aims to present the revolutionary aspect of Walter Benjamin's pessimism and melancholy. To this end, we have made a historical rescue of the concept of melancholy, from the Hippocrates' theory of humors, through "Problem XXX" by Aristotle, to "Mourning and Melancholia" by Freud. Next, we present an excerpt from the work "Origin of the German Tragic Drama", where Walter Benjamin presents a brief analysis of the notion of melancholy in the Baroque period, on which his text dwells. Finally, we analyze the essay "Surrealism: the last snapshot of European Intelligentsia", written by Walter Benjamin, where we believe the genesis of the elements that will become the basis of the author's understanding of melancholy is present, fundamentally the idea of a necessary organization of pessimism, aiming at revolution. By distancing himself from the notions about melancholic feeling previously conceived, Walter Benjamin inaugurates a new vision about melancholia, no longer apathetic, but active and revolutionary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Lentino Messerschmidt, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Doutorando em Filosofia na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre – RS, Brasil.

References

AGAMBEN, Giorgio. Estâncias: a palavra e o fantasma na cultura ocidental. Trad. Selvino José Assmann. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.

ARISTÓTELES. El hombre de genio y la melancolía. Trad. Jackie Pigeaud. Barcelona: Quaderns Crema, 1996.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. Trad. Sergio Paulo Rouanet. Brasiliense: São Paulo. 1984.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem queima. Trad. Helano Ribeiro. Curitiba: Editora Medusa, 2018.

FIANCO, Francisco. Eu é o nome do vazio: Walter Benjamin e a melancolia no Drama Barroco. Passo Fundo: IMED, 2010.

FREUD, Sigmund. Escritos sobre a psicologia do inconsciente: Volume II: 1915-1920. Trad. Claudia Dornbusch. Rio de Janeiro: Imago, 2006.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. História e narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva, 2013.

HIPÓCRATES. Aforismos de Hipócrates en latín y castellano. Trad. García Suelto. Editorial Pubul. Barcelona. 1923.

KEHL, Maria Rita. O tempo e o cão. São Paulo: Boitempo Editorial, 2009.

KONDER, Leandro. Walter Benjamin: o marxismo da melancolia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

LÖWY, Michael. A estrela da manhã: surrealismo e marxismo. Trad. Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. A atualidade de Walter Benjamin e Theodor W. Adorno. Rio de Janeiro : Civilização Brasileira, 2010.

STAROBINSKI, Jean. A tinta da melancolia: uma história cultural da tristeza. Trad. Rosa Freire D’Aguiar. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

Published

2020-06-12

How to Cite

MESSERSCHMIDT, Marcos Lentino. To think the melancholy: from Hippocrates to Walter Benjamin’s revolutionary pessimism. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 88–98, 2020. DOI: 10.31977/grirfi.v20i2.1734. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/1734. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles