Schelling, Nietzsche and the tragic art: affinities between affirmative philosophies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v12i2.653

Keywords:

Schelling; Nietzsche; Tragic art; Overcoming; Affirmation

Abstract

This article intends to show Schelling’s and Nietzsche’s interpretations about the tragic art. Before these two philosophies attempts to approach some coinciding points between the two philosophers. On the one hand, Schelling cares to overcome the dichotomy freedom/needs so that he is able to affirm the freedom. On the other hand, Nietzsche aims to overcome the pessimism and, after that, affirm the life. Therefore, it is remarkable the fact that the two philosophers find, in tragic art, a path extremely positive, because both authors promote an overcome and affirmation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victor Hugo Mazia, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Mestrando em filosofia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), Paraná – Brasil.

References

BRANDÃO, Junito de Souza. Teatro grego: Tragédia e comédia. 8ª ed. Petrópoles: Editora Vozes, 1985.

BRANDÃO, Junito de Souza. Teatro grego: Tragédia e comédia. 3ª ed. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1984.

ÉSQUILO. Oréstia: Agamêmnon, Coéforas e Eumênides. Tradução: Mário da Gama Kury. 5ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

KANT, Immanuel. Crítica da razão pura. Tradução: Manuela Pinto Dos Santos e Alexandre Fradique Morujão. 5ª ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.

MACHADO, Roberto. Nietzsche e a verdade. 2ª ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1985.

NIETZSCHE. Sämtlich Werke. Kritische Studienausgabe. G. Colli und M. Montinari (Hg). Berlin: Walter de Gruyter, 1999. 15 Baden.

NIETZSCHE. O nascimento da tragédia. Tradução: Jacó Guinsburg. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

RUBIRA, Luís. Nietzsche: da tragédia grega à filosofia trágica. Dissertatio, Pelotas, [29], p. 249-261, inverno de 2009.

SCHELLING. Filosofia da arte. Tradução: Márcio Suzuki. São Paulo: EDUSP, 2001.

SÓFOCLES. Édipo Rei. Tradução: Agostinho da Silva. 7ª ed. Lisboa: Editorial Inquérito, S/D.

VATTIMO, Gianni. El sujeito y la Máscara. Tradução: Jorge Binagui. Barcelona: Provença, 1989.

Published

2015-12-18

How to Cite

MAZIA, Victor Hugo. Schelling, Nietzsche and the tragic art: affinities between affirmative philosophies. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 295–304, 2015. DOI: 10.31977/grirfi.v12i2.653. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/653. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles