Education, resistance and politicization: on the sense of education in the contemporary Brazilian Indigenous litera-ture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v20i3.1891

Keywords:

Education; Indian Movement; Indian Literature; Resistance; Politicization

Abstract

In the paper, from a systematic analysis of the literary production of Brazilian Indigenous writers, we will argue that, since the middle of XXs, Brazilian Indian peoples start to affirm and use the public sphere, in terms of activism, militancy and engagement, as the strategy and the place par excellence to the thematization of national Indian condition, as reaction to processes of social-economic expansion and political-cultural negation which put in check their own existence, refusing also the technocratic paternalism and dependent responsibility imposed to them. With the purpose of consolidating themselves as active public-political subjects, they opted for school education and for the appropriation of epistemological tolls and digital techniques which allow them to insert in the national socialization, to modernize politically, culturally and epistemologically in order to streamline a perspective of criticism regarding our conservative modernization from the internal communitarian self-organization and the construction of a network of collaboration among the indigenous nations. This posture leads to the deconstruction of the image cultural and normatively produced in terms of colonization, of a savage, rude and barbarous Indian, restricted to the more far corner of forest, incapable of civilization; and, in its place, it is consolidated exactly the role of the socialized Indian, in the full capability of political citizenship, producing and publicizing the own knowledge, culture and art. From the appropriation of school education and of these epistemological-digital tools and techniques we go, therefore, to an activist, militant and engaged posture in the public, political and cultural sphere, by means of the correlation of Indian Movement and Indian literature, in which the promotion of ethnic-anthropological singularity is in the basis of the criticism to modernity constituted and performed by Indian peoples, their intellectuals and writers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leno Francisco Danner, Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

Doutor em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre – RS, Brasil. Professor da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Porto Velho – RO, Brasil

Julie Dorrico, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Doutoranda na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre – RS, Brasil.

Fernando Danner, Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

Doutor em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre – RS, Brasil. Professor da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Porto Velho – RO, Brasil.

References

BANIWA, Gersem dos Santos Luciano. O índio brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos in-dígenas no Brasil de hoje. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Al-fabetização e Diversidade; LACED/Museu Nacional, 2006.

BANIWA, Gersem dos Santos Luciano. Educação escolar indígena no século XXI: encantos e desen-cantos. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

BANIWA, Gersem dos Santos Luciano. “Língua, educação e interculturalidade na perspectiva indí-gena”, p. 41-56. In: ALBUQUERQUE, Gerson Rodrigues (Org.). Das margens. Rio Branco: NEPAN Editora, 2016.

BEHR, Héloïse. “A emergência de novas vozes brasileiras: uma introdução à literatura indígena no Brasil”, p. 259-279. In: MELLO, Ana Maria Lisboa de; PENJON, Jacqueline; BOAVENTURA, Maria Eugenia. Momentos da ficção brasileira. Porto Alegre, EDIPUCRS, 2017.

BENVENUTI, Juçara; BERGAMASCHI, Maria Aparecida; MARQUES, Tania Beatriz Iwaszko (Orgs.). Educação indígena sob o ponto de vista de seus protagonistas. Porto Alegre: EVANGRAF, 2013.

ESBELL, Jaider. Tardes de agosto, manhãs de setembro, noites de outubro. Boa Vista: Edição do Autor, 2013.

GRAÚNA, Graça. Contrapontos da literatura indígena contemporânea no Brasil. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2013.

GUAJAJARA, Sônia. Sônia Guajajara. Organização de Sérgio Cohn e de Idjahure Kadiwel. Coorde-nação de Kaká Werá. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2018 (Coleção Tembetá).

JECUPÉ, Kaká Werá. Oré Awé Roiru’a Ma: todas as vezes que dissemos adeus. São Paulo: TRIOM, 2002.

JECUPÉ, Kaká Werá. A terra dos mil povos: história indígena brasileira contada por um índio. São Paulo: Peirópolis, 1998.

JEKUPÉ, Olívio. Literatura escrita pelos povos indígenas. São Paulo: Scortecci, 2009.

JEKUPÉ, Olívio. Xerekó arandu: a morte de Kretã. São Paulo: Peirópolis, 2002.

KAMBEBA, Márcia Wayna. Poemas e crônicas: Ay Kakyri Tama = Eu moro na cidade. Manaus: Gra-fisa Gráfica e Editora, 2013.

KATY, Sulami. Nós somos apenas filhos. Rio de Janeiro: ZIT, 2011.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

KRENAK, Ailton. Encontros. Organização de Sergio Cohn. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2015.

KRENAK, Ailton. Ailton Krenak. Organização de Sérgio Cohn e de Idjahure Kadiwel. Coordenação de Kaká Werá. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2017 (Coleção Tembetá).

MUNDURUKU, Daniel. Memórias de índio: uma quase autobiografia. Porto Alegre: EDELBRA, 2016.

MUNDURUKU, Daniel. O caráter educativo do movimento indígena brasileiro (1970-1990). São Paulo: Paulinas, 2012.

MUNDURUKU, Daniel. Mundurukando II: roda de conversa com educadores. Lorena: UK’A Edito-rial, 2017.

MUNDURUKU, Daniel. “Literatura indígena: o tênue fio entre a escrita e a oralidade”, p. 60-61. In: SHAKER, Arthur. Por dentro do escuro: mitos do povo xavante. São Paulo: Editora Global, 2011.

POTIGUARA, Eliane. Metade cara, metade máscara. São Paulo: Global, 2004.

RISÉRIO, Antônio. Textos e tribos: poéticas extraocidentais nos trópicos brasileiros. Rio de Janeiro: Imago, 1993.

TUKANO, Álvaro. Álvaro Tukano. Organização de Sérgio Cohn e de Idjahure Kadiwel. Coordenação de Kaká Werá. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2017 (Coleção Tembetá).

THIÉL, Janice. Pele silenciosa, pele sonora: a literatura indígena em destaque. Belo Horizonte: Autên-tica Editora, 2012.

VALENTE, Rubens. Os fuzis e as flechas: história de sangue e de resistência indígena na Ditadura. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

WERÁ, Kaká. Kaká Werá. Organização de Sérgio Cohn e de Idjahure Kadiwel. Coordenação de Ka-ká Werá. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2017 (Coleção Tembetá).

WERÁ, Kaká. O trovão e o vento: um caminho de evolução pelo xamanismo tupi-guarani. São Paulo: Polar Editorial, 2016

Published

2020-10-20

How to Cite

DANNER, Leno Francisco; DORRICO, Julie; DANNER, Fernando. Education, resistance and politicization: on the sense of education in the contemporary Brazilian Indigenous litera-ture. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 20, n. 3, p. 211–228, 2020. DOI: 10.31977/grirfi.v20i3.1891. Disponível em: https://periodicos.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/1891. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles